ایران چگونه می تواند ۱۵ میلیون توریست خارجی جذب کند؟

ایران چگونه می تواند ۱۵ میلیون توریست خارجی جذب کند؟

به گزارش محفل، یک کارشناس و پژوهشگر گردشگری با بررسی هدف گذاری برنامه هفتم توسعه برای جذب ۱۵ میلیون توریست خارجی تا آخر سال ۱۴۰۷، اظهار داشت: تحقق این برنامه تا حد زیادی به وجود حداقلی از ثبات در کشور منطو است. بسیار اهمیت دارد که ایران در صدر اخبار جهان در زمینه درگیری ها و اختلافات بین المللی نباشد.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، سعید امیریان ـ کارشناس و پژوهشگر گردشگری ـ هدف گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب ۱۵ میلیون توریست خارجی تا پایان برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۷) را تحلیل کرد و درباره ی چگونگی تحقق آن باتوجه به وضعیتی که بعد از رکود سالیان کرونا و تلاطمات سیاسی پیش آمده است، نوشت: «در برنامه هفتم توسعه و پیشرفت، ورود ۱۵ میلیون توریست هدف گذاری شده است. البته هدف گذاری اولیه در دهه هشتاد و با تصویب شورای عالی گردشگری کشور ۲۰ میلیون توریست ورودی در افق ۲۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۴ بوده است. امکان سنجی تحقق این هدف اهمیت دارد و این که آیا می توان با اتخاذ سیاست هایی به این هدف دست یافت؟ تعداد گردشگران ورودی به کشور در سالیان ابتدایی دهه ۸۰ به زحمت به دو میلیون نفر می رسید ولی با تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ایجاد آرامش نسبی در منطقه و گشایش اقتصادی در دو کشور مهم همسایه ایران (عراق و افغانستان) این رقم تا سال ۱۳۹۸ به بالای ۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. ولی متاسفانه با وقوع پاندومی کرونا یک گسست جدی در این روند به وجود آمد و در سالیان بعد از پاندومی این رقم مجدداً به حدود ۷ میلیون نفر بالا رفته است. این بدان مفهوم است که با وجود گذشت حدود سه سال از پاندومی کرونا هنوز ما به رکورد سال ۱۳۹۸ نرسیده ایم (این در صورتی است که تعداد گردشگران بین المللی در سطح جهان در سال ۲۰۲۴ به رقم معادل سال ۲۰۱۹ بازگشته و تقریباً توانسته است اثرات پاندمی را پشت سر گذارد). این مساله نشان دهنده وجود مشکلاتی در انعکاس تصویر امن و جذاب از ایران در منظر منطقه ای و جهانی است که مهم ترین عامل آن فشار تحریم های خارجی و درگیری های منطقه ای همچون وقایع مربوط به اشغال فلسطین است.
بررسی ساختار گردشگران ورودی به کشور در سالیان مختلف نشان میدهد بالاتر از ۷۰ درصد از گردشگران ورودی به ایران از کشورهای همسایه بوده و هست. طبیعتاً برای حرکت از ۷ میلیون توریست ورود به ۱۵ میلیون نفر طی برنامه هفتم لاجرم باید تمرکز اصلی برجذب گردشگران از کشورهای همسایه، همچون کشورهای چین، روسیه، عراق، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان و کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس باشیم. ما اگر بتوانیم یک گردشگری با کیفیت برای گردشگران ورودی از کشورهای همسایه فراهم نماییم حتما در جذب گردشگران از نقاط دور هم موفق تر خواهیم بود.
در این چارچوب و برای جذب توریست از کشورهای همسایه لازم است به نیازها و علایق آنها دقت کنیم و در توسعه انواع گردشگری به این واقعیت نگاه نماییم که حال چه نوع گردشگری از میان انواع مختلف بصورت مناسب تری می تواند در امتداد علایق آنها باشد. آن چه از مرور تجربیات و روندهای گردشگری به دست می آید گردشگری سلامت بیشترین تقاضا را می تواند در بین انواع گردشگری به خود اختصاص دهد.
گردشگری مذهبی نوع دیگری است که می تواند گردشگران زیادی را جذب کشور کند. تجارت و خصوصاً تجارت خرد زمینه دیگری برای جذب گردشگران ورودی به کشور است. ترانزیت و عبور گردشگران از کشور هم می تواند زمینه بعدی باشد.
برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، فرهنگی و علمی هم زمینه دیگری برای جذب توریست از این کشورها خواهد بود. اگر از مدل جاذبه بخواهیم کمک بگیریم شهرهایی چون تبریز، ارومیه، گرگان، اهواز، مشهد، زاهدان، کرمان، بندرعباس، کیش و سنندج و حتی شهرهای داخلی تر مانند همدان، شیراز و یزد می تواند قطب های جذب این نوع گردشگران باشند. شهرهای تهران، اصفهان و شیراز قطب جذب توریست از نقاط دورتر همچون از کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و... خواهند بود.
این برنامه تا حد زیادی منوط به وجود حداقلی از ثبات در کشور است. بسیار اهمیت دارد که کشور ایران در صدر اخبار جهان در حوزه درگیری ها و اختلافات بین المللی نباشد.»



1403/12/27
14:53:52
5.0 / 5
17
تگهای خبر: اقتصاد , تصویب , قم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
لینک دوستان محفل
محفل