فرهنگ می تواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
به گزارش محفل، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: در جامعه پسا انقلاب اسلامی نقد فراگیر در عرصه ها و منابع سنتی و متجدد رخ نداد.
به گزارش محفل به نقل از مهر، همایش ملی فلسفه فرهنگ با تأکید بر دیدگاه های آیت الله خامنه ای با حضور محققان و اساتید دانشگاه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز سه شنبه ششم آذر اجرا شد.
در این جلسه سید حسین حسینی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تحلیل نسبت نقد با فرهنگ اظهار داشت: نقد فرهنگ اجتماعی را پالایش می کند و با رویکرد علمی امتیازات اجتماعی را روشن می کند اما به طور معمول سیاسیون نقد را به خدمت نمی گیرند.
بعد از انقلاب نقد فراگیر رخ نداد / خدمات نقد و فرهنگ متقابل است
وی بیان داشت: فرهنگ به مثابه وجه اجتماعی می تواند خدمتی به نقد کند و نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد. نقد به عنوان چهارچوب خاص و فرهنگ به عنوان وجه اجتماعی خدمات متقابل دو طرفه را با یکدیگر دارد.
حسینی به ارائه راهکار هایی برای ترویج فرهنگ نقد و خدمت متقابل پرداخت و بیان کرد: یکی از راه حل ها این است که به ترویج جریان نقد فراگیر بپردازیم. این اتفاق در جامعه پسا انقلاب اسلامی نیفتاد و نقد فراگیر در عرصه ها و منابع سنتی و متجدد رخ نداد. دیگر این که نیاز به شبکه اجتماعی نقد داریم، سوم نیازمند نظریه پردازی های علمی در مفهوم نقد و غیره هستیم.
وی اشاره کرد: همین طور نیازمند الگوهای روش شناختی در کارهای انتقادی و نقدی هستیم. بغیر از بحث های علمی ما در جامعه علمی خودمان یعنی حوزه و دانشگاه مبتلا با یکسری مسائل پیش پا افتاده هستیم که بااینکه ساده اند اما مشکل ساز شده اند. اگر فرهنگ نقد پژوهی را در جامعه علمی جا نیندازیم گویا کاری انجام نشده است.
نیچه برای نقد ارزش ها به نقد دین می پردازد
در بخش دیگری از نشست مهدی اصفهانی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بازخوانی نقد نیچه از ارزش در فرهنگ در اراده معطوف به قدرت پرداخت و اظهار داشت: پرداختن به مسئله ارزش و این که چه چیزی ارزش دارد از گذشته های دور وجود داشته و یکی از پرسش های فلسفی است. ما به نمونه نقد ارزش در فرهنگ نیچه می پردازیم، او هم در فراسوی نیک و بد به نقد می پردازد و هم می گوید باید نقد مسیحیت را رایج کرد و تبری برمی دارد و به کمر مسیحیت می زند. نیچه نشان میدهد تنها به اهمیت دین در ساخته شدن ارزش توجه می کند و برای نقد ارزش ها به نقد دین می پردازد، نه دین به مفهوم مطلق، بلکه قرائتی که از مسیحیت در کلیسای آن دوران حاکم بود.
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد: نیچه تاریخ ۲۰۰ سال آینده را گفته و آن چه پدید می آید را شرح می دهد و می گوید کسی که اراده نقد داشته باشد نظامی را حاکم کرده که اراده او حاکم می شود و ارزش های جدیدی جایگزین می کند.
وی اضافه کرد: نیچه در تعریف پوچ گرایی می گوید فقر روحی جسمانی و عقلانی به خودی خود پوچ گرایی پدید نمی آورند و سپس نهیلیسم را معنا می کند، نهیلیسم یعنی این که دانسته و ندانسته ارزشمندترین چیزها را بی ارزش بپنداریم یا دوست داشتنی ها را بی ارزش بنگاریم. او نشان میدهد با الگوی کانت که عقل است به جایی نمی رسیم، اخلاق هم می خواهیم و اخلاق بدون این که بر عقل حاکم باشد تحقق پوچ گرایی است.
منبع: محفل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب