در پیش همایش استاد فكر مطرح شد؛
آیت الله مصباح می گفت برای تولید علم نباید صرفا به نقد علم پرداخت
به گزارش محفل، رئیس دانشگاه قم اظهار داشت: آیت الله مصباح معتقد بود که برای تولید علوم انسانی اسلامی، نباید صرفا به نقد علوم غربی پرداخت، بلکه باید به شکل فعال به تولید و تدوین اندیشه های جدید هم همت گماشت.
به گزارش محفل به نقل از مهر، نخستین پیش همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی به میزبانی دانشگاه قم و با حضور شخصیت های برجسته کشور برگزار گردید. این همایش که با عنوان استاد فکر و بمناسبت نکوداشت روز علوم انسانی اسلامی ترتیب داده شده بود، با سخنرانی چهره های برجسته ای همچون آیات و حجج اسلام فیاضی، رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، علی مصباح، عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی، و آقای حمید پرهیزکاری، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه همراه بود.
ابتدا حجت الاسلام احمدحسین شریفی به حاضران خیرمقدم گفت و با نقل خاطراتی از تلاش ها و فعالیتهای علمی مرحوم آیت الله مصباح، بر تاثیر عمیق ایشان در تبیین و گسترش علوم انسانی اسلامی تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت نقش آیت الله مصباح در تربیت شاگردان و بنیان گذاری مراکز علمی، تلاشهای او را در جهت تولید و نهادینه سازی اندیشه های اسلامی در چارچوب علوم انسانی اسلامی توصیف کرد.
رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی یکی از برجسته ترین شخصیت های علمی و فکری معاصر بود که با تلاشهای بی وقفه خود، اهمیت بالای ی در تدوین و بسط مبانی علوم انسانی اسلامی ایفا کرد. او همواره بعنوان متفکری نوآور و منتقد علوم غربی شناخته می شد و این نگاه انتقادی را در آثار و آموزش های خود به شاگردانش منتقل می کرد.
وی اضافه کرد: آیت الله مصباح نه تنها در حوزه علمی و فلسفی بلکه در ساحت اخلاقی و تربیتی هم نمونه ای عالی از یک عالم ربانی بود که همواره از آموزه های وحیانی و سنت های دینی برای تبیین حقیقت استفاده می کرد.
نباید صرفا به نقد علوم غربی پرداخت
شریفی در قسمت دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح همواره تلاش می کرد تا نگاه منتقدانه و موشکافانه به علوم انسانی غربی را با نگاهی سازنده و ایجابی ترکیب کند. او معتقد بود که برای پیشبرد علوم انسانی اسلامی، نباید صرفا به نقد علوم غربی پرداخت، بلکه باید به شکل فعال به تولید و تدوین اندیشه های جدید و بومی هم همت گماشت.
وی همینطور ضمن اشاره به میراث علمی و تربیتی آیت الله مصباح تاکید کرد: این میراث گرانبها می تواند الهام بخش نسل جدید دانشجویان و محققان باشد تا با تاکید بر ارزش های دینی و فرهنگی خود، به توسعه علمی و تمدن سازی اسلامی بپردازند.
سپس آیت الله غلامرضا فیاضی، رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، به ایراد سخنرانی پرداخت و به خصایص اخلاقی و علمی بی نظیر مرحوم آیت الله مصباح اشاره نمود.
وی آیت الله مصباح را مصداق بارز علمای عامل و با اخلاص دانست که همواره وظیفه الهی خویش را بر هر چیزی مقدم می دانست
رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی نه تنها به سبب دانش وسیع و نگاه عمیق فلسفی بلکه به سبب اخلاق عملی و تقوای کم نظیرش مورد احترام بود. او به صورت ویژه بر لزوم اخلاق و اخلاص در عمل تاکید داشت و همچون کسانی بود که همواره به دنبال رضایت الهی بود.
نباید تحت تاثیر جریان های مادی گرایانه غرب قرار گرفت
وی اضافه کرد: آیت الله مصباح همواره به ما می آموخت که در هر شرایطی باید به اصول دین و ارزش های اسلامی وفادار بود و هیچ وقت نباید تحت تاثیر جریان های مادی گرایانه غرب قرار گرفت.
رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه سخنانش ضمن اشاره به جایگاه ویژه آیت الله مصباح در میان شاگردانش اظهار داشت: یکی از خصوصیت های بارز آیت الله مصباح، کوشش برای تربیت شاگردانی بود که خود هم از تفکر نقاد و خلاق برخوردار باشند. او همیشه به ما می آموخت که تنها با حفظ استقلال فکری و تحلیل انتقادی میتوان در مقابل جریان های وارداتی و تقلیدی ایستادگی کرد.
وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح همواره برای پرورش روحیه علمی و دینی در بین طلاب و دانشجویان تلاش می کرد و بر این باور بود که علم و دین باید بعنوان دو ستون مکمل در خدمت یکدیگر باشند تا جامعه بتواند به پیشرفت و سعادت واقعی برسد.
پس از آن، حمید پرهیزکاری، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه، گزارشی از دستاوردها و فعالیتهای این ستاد عرضه کرد و به نقش نهادها و دانشگاه ها در پیگیری اهداف این حوزه و کوشش برای تشکیل جبهه واحد در راه علوم انسانی اسلامی اشاره نمود.
پرهیزکاری اظهار داشت: تشکیل جبهه واحد در علوم انسانی اسلامی یکی از اولویت های اصلی ماست که به لطف حضور مؤسسات علمی و دانشگاهی مختلف درحال شکل گیری است. این تلاش ها برای هماهنگی و هم افزایی نهادهای علمی و ترویج مبانی اسلامی در حوزه های دانشگاهی ادامه دارد.
وی در ادامه اشاره کرد: با همکاری و همفکری مراکز علمی، توانسته ایم برنامه ها و اسناد جامعی برای تقویت مبانی علوم انسانی اسلامی تدوین نماییم و این اقدامات نقشی مهم در تحقق اهداف دراز مدت این حوزه دارد.
حمید پرهیزکاری همینطور ضمن اشاره به برنامه های آینده ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: هم اکنون، تلاشهای گسترده ای برای تعامل و ارتباط میان نهادهای علمی و دانشگاهی با هدف تقویت و گسترش علوم انسانی اسلامی در حال انجام می باشد. ما به دنبال آن هستیم که با استفاده از ظرفیتهای موجود، طرح های پژوهشی مشترکی را بین دانشگاه ها و حوزه های علمیه به اجرا بگذاریم تا بتوانیم در این راه گامهای مؤثری برداریم. او در آخر عنوان کرد: مشارکت همهجانبه اساتید و محققان در این فرایند، کلید موفقیت و پایداری این حرکت علمی و فکری خواهد بود.
بخش دیگر این همایش سخنرانی حجت الاسلام علی مصباح بود که ضمن بیان یاد و خاطره پدر بزرگوار، به تاثیر آیت الله مصباح در تقویت مبانی نظری انقلاب اسلامی و تلاشهای او در جهت تدوین و گسترش علوم انسانی اسلامی پرداخت.
عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر نقش برجسته وحی در دستیابی به معرفت الهی و اسلامی، تصریح کرد که نگاه تمدنی آیت الله مصباح با هدف گسترش فرهنگ اسلامی و مقابله با تمدن های مادی گرایانه غربی شکل گرفته بود.
مکتب فکری آیت الله مصباح، گامی اساسی در راه اسلامی سازی علوم انسانی بود
فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی و عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در سخنرانی خود بیان داشت: مرحوم پدرم، آیت الله مصباح یزدی، با شجاعت و صلابت در مقابل جریان های فکری مغایر با اسلام ایستادگی می کرد و برای تبیین و تحقق علوم انسانی اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد. او معتقد بود که تنها با تاکید بر منابع وحیانی و استفاده از عقلانیت اسلامی میتوان تمدنی نوین بنا کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: مکتب فکری آیت الله مصباح، گامی اساسی در راه اسلامی سازی علوم انسانی بود که امروز هم مسیر آن با قوت ادامه دارد و جوانان و محققان باید با تعهد و جدیت این مسیر را دنبال کنند.
علی مصباح در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی بعنوان یکی از معماران فکری انقلاب اسلامی، با درک عمیق از نیازهای علمی و فکری جامعه، به تبیین نقش حیاتی وحی و عقل در علوم انسانی پرداخت. او معتقد بود که بدون استفاده از منابع الهی و آموزه های قرآن، نمی توان به درک کامل و جامعی از مسائل انسانی دست یافت.
وی اضافه کرد: کوشش برای تحقق تمدن نوین اسلامی تنها در سایه بهره گیری از علوم انسانی اسلامی امکانپذیر است و این رسالت به عهده محققان و اندیشمندان نسل های آینده است.
پس از سخنرانی های صبحگاهی و اقامه نماز، نشست تخصصی با عنوان آینده پژوهی و فناوری با رویکرد تمدنی برگزار شد که به بررسی کارکرد هوش مصنوعی در توسعه علوم انسانی اسلامی پرداخت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب