جامعه گرفتار سکولاریسم شده ولی ما عموما مشغول نگارش کتاب و مقاله ایم
به گزارش محفل، در گردهمایی گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان شد: متاسفانه جامعه گرفتار سکولاریسم شده است و هزاران اتاق فکر دشمن کار می کند ولی ما به طور عمده مشغول کتاب نوشتن و تولید مقاله هستیم.
به گزارش محفل به نقل از مهر، گردهمایی اعضای گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، شامگاه ۲۹ فروردین ماه با هدف بررسی و هم اندیشی فعالیتهای این گروه در سال ۱۴۰۴ برگزار و در آن بر ضرورت نقد وضعیت موجود و توجه به فلسفه سیاسی تاکید گردید.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی؛ رئیس گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در نشست اعضای این گروه با اشاره به اینکه امسال طبق روال سالهای قبل در روزهای ارتحال علامه طباطبایی اندیشه های ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت همینطور در روزهای الله دهه فجر، مباحث فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انقلاب و جمهوری اسلامی پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: امتداد فلسفه سیاسی در حکمرانی و جامعه سازی و دولت سازی هم تداوم خواهد یافت.
وی اضافه کرد: مهم ترین عامل در سنجش و صدمه شناسی اینست که آیا طرح جامع حکمرانی اسلامی داریم یا خیر و علم و لوازم و معرفت آن چیست؟ تا به عمل که غایت آن سعادت است برسیم؛ سعادت هم پیشرفت مادی و معنوی است بنابراین فیلسوفی سیاسی است که دولت و سیاست و علوم و معارف، امت و رئیس فاضله را ملاحظه می کند و همه علوم هم در این مساله نقش آفرین است.
همچنین حجت الاسلام قاسم شبان نیا؛ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پیشنهاد کرد اندیشه علامه جوادی آملی امسال مورد پژوهش قرار گیرد و اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند موفقیتی که غربی ها در فلسفه داشتند امتداد آن در مباحث اجتماعی بود بنابراین ما هم باید در برنامه ریزی سال جدید این را مورد توجه قرار دهیم و صرفا به مباحث انتزاعی و نظری فلسفه سیاسی با این که خیلی مفید و ضروری است اکتفا نکنیم.
حجت الاسلام محمدعلی سوادی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) خطاب به روحانیت فرمودند شما کارهایی مهم تر از مساله گفتن و مباحثه دارید، اظهار داشت: ایشان تاکید نمودند که به فکر علاج بدبختی مردم باشید؛ مساله و مباحثه به تنهایی فایده ندارد در حالیکه اسلام را مورد هجوم قرار داده اند؛ ساکت ننشینید و به مسایل روز توجه کنید.
وی اضافه کرد: این سخنان گرچه برای نیم قرن قبل در کتاب ولایت فقیه ایشان بوده ولی برای امروز ما هم مفید است؛ افق برنامه ریزی ما در کنار افق سالانه باید برای ده ها سال بعد باشد چونکه جهاد تبیین فقط سخنرانی و جلسه نیست بلکه رسالت ما اقامه معروف و نهی از منکر در سرتاسر عالم است.
استاد حوزه بیان نمود: متاسفانه ما دین را در فقه خلاصه کرده ایم ولی فقه، ده درصد دین است و همین هم در حد درس و بحث است. متاسفانه جامعه گرفتار سکولاریسم شده است و هزاران اتاق فکر دشمن کار می کند ولی ما به طور عمده مشغول کتاب نوشتن و تولید مقاله هستیم.
علوم انسانی غربی؛ ریشه خیلی از مشکلات
سوادی با اشاره به اینکه باید برای اقتصاد و سیاست و تمدن باید الگو داشته باشیم نه این که صرفا برخی مطالب بیان شود، اظهار نمود: آیت الله جوادی آملی در دیدارهایی که با ایشان داشتیم فرمودند: «مسئله امروز، مساله ولایت و حکمت عملی است که باید در جامعه پیاده شود» ریشه بسیاری از این موضوعات هم در علوم انسانی غربی موجود است که ما کم کاری و عدم توفیق زیادی داریم.
وی با اشاره به اینکه اندیشکده ها و پژوهشگاه های ما با این که کاری زیادی می کنند ولی ارتباطی با هم ندارند، اضافه کرد: فرانسه و ایتالیا و ژاپن و … اندیشکده هایی دارند که دائماً ضد اسلام و ایران فعالند و با هم همکاری دارند، بنابراین از نظر بنده حیاتی ترین مساله برای ما اصلاح علوم انسانی موجود و اسلامی سازی علوم انسانی است.
در ادامه، حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم؛ عضو گروه سیاست مجمع عالی حکمت اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه سالیان متمادی است که نهادهایی در رابطه با علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند ولی آیا مثلا در زمینه اقتصاد اسلامی تولیدی داشتیم که عرضه نماییم، اظهار داشت: مرحوم آیت الله رئیسی که کسی در اخلاص او تردیدی نداشت درها را باز گذاشته بود و دوستان ما در یکی از دانشگاه ها، در دولت حضور جدی داشتند ولی ما حرکت های اقتصادی مهمی از آنان ندیدیم.
وی اظهار نمود: در روان شناسی اسلامی هم کار شاخصی نداریم؛ با تلاشهای بسیار زیادی که صورت گرفته است نتیجه مناسبی وجود ندارد؛ بنده وقتی آقای ارسطا رئیس دانشگاه باقرالعلوم بود پیشنهاد دادم که رساله های دوره قبل را با آن دوره بسنجیم تا صدمه شناسی شود و ببینیم چقدر پیشرفت کرده ایم که این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت.
احکام فقهی خاک می خورند
یزدانی مقدم با اشاره به اینکه باید ببینیم مشکل کجا بوده که به این وضعیت رسیده ایم تا آینده را اصلاح نماییم، اضافه کرد: قوه قضاییه در ادوار مختلف نسبت به برخی احکام اولیه توجهی نداشت؛ همچون در مورد قصاص در جواهر آمده است که اجماع همه علما اینست که قصاص باید با سیف باشد؛ اهل سنت، خوارج و زیدیه و شیعه و اسماعیلیه همگی این نظر را قبول دارند ولی قصاص در کشور با طناب دار صورت می گیرد که خلاف همه روایات و کاری زجرآور است؛ بنده به مسؤلان قضایی گفتم و فرمودند ما پژوهش می نماییم و جواب می دهیم ولی هیچ خبری از این پژوهش نشد؛ ازاین رو در جایی که به طور عمده روحانیت عهده دار سمت است و فقه و احکام هم بلد هستند توجهی به این مورد ندارند.
وی افزود: مساله دیگر در دیه است؛ اگر کسی پولی نداشت که دیه بدهد از کجا باید تأمین شود؟ ما این فرد را زندانی می نماییم و پس از چند سال دیه چند برابر و شرایط برای او بدتر می شود؛ چرا زندان باید از محکومین به دیه و مهریه پر شود؛ این ها احکام مبتنی بر فقه سنتی بوده است ولی خطاهای زیادی در این حوزه داریم و اصلاح هم نمی نماییم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه آیا ما از امام صادق (ع) یک روایت صحیح السند داریم که بانوان نتوانند مجتهد و مرجع، قاضی و حتی رهبر بشوند؟ اظهار داشت: منظور بنده این نیست که فردا بیایند این پست ها را بگیرند ولی مستند شرعی ما برای پیشگیری از این کارها چیست؟ بنده همان وقت هم بحث ورود زنان به ورزشگاه ها و دوچرخه سواری و موتورسواری را مطرح کردم ولی برخی گفتند اسلام در خطر است اما چند سال بعد دیدیم که حوادث بدی رخ داد در حالیکه قبلاً به آسانی می توانستیم آنرا مدیریت نماییم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه همگی مراجع، بی تفاوتی نسبت به نظام و تضعیف نظام را حرام می دانند ولو کسانیکه ولایت فقیه را قبول ندارند، خاطرنشان کرد: ازاین رو حمایت و پشتیبانی ما از نظام باید با همدلی و چشمان باز و مدبرانه صورت بگیرد و اگر نقدی هم داریم دلسوزانه و عالمانه باشد.
حجت الاسلام محسن مهاجرنیا؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه فلسفه سیاسی نگاه حقیقی، انتزاعی و کلی به مسایل است به بحث حکمت سیاسی امام خمینی (ره) اشاره نمود و اضافه کرد: در این حوزه این ادعا وجود دارد که حکمت امام (ره) و انقلاب را میتوان بعنوان حکمت مستقل پس از حکمت مشاء و اشراق و صدرایی مطرح نماییم و بنده حاضرم امسال این مورد را بعنوان پژوهش عرضه دهم.
نجف لکزایی در ادامه نشست اظهار داشت: مجموعه مباحث آیت الله جوادی آملی پارسال در زمینه حکمت متعالیه در یک جلد در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید و اگر جلساتی برای عرضه محتوای این اثر بگذاریم برای معرفی و نقد آن خیلی خوب است.
لکزایی بیان نمود: پس از همایش سیاست متعالیه در دهه ۸۰ به دیدگاه های علامه جوادی آملی پرداخته شد و معتقدم که مقالات انتشار یافته در آن دوره هم می تواند مورد بحث و نقد و گفتگو قرار بگیرد و بازخوانی از آن داشته باشیم.
تفسیر فلسفه سیاسی قرآن تألیف شود
حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه باید چالش های انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی مورد بحث قرار گیرد، اظهار داشت: دنیای کنونی با چالش نسبیت گرایی و بحران معنا روبروست و جامعه شناسی به تنهایی نمی تواند پاسخ دهد و فلسفه سیاسی باید وارد این عرصه شود و البته نباید خودسانسوری در تحلیل درست واقعیات داشته باشیم؛ افلاطون با جزئیات زمانه خویش را تحلیل کرده تا بتواند پاسخ درخوری بدهد و ما هم باید با صدمه شناسی فلسفه سیاسی به چالش های فرارو دقت نماییم.
وی اضافه کرد: آموزش فلسفه سیاسی برای نسل جدید که فرصت تفکر چندانی به واسطه هوش مصنوعی و فضای مجازی ندارد از دیگر کارهای لازم است؛ مبحث دیگر یافتن راه هایی برای علاقه مندی جامعه به این نوع مباحث است؛ هم اکنون در رسانه ملی با کاریکاتور و پویانمایی احکام را به مردم آموزش می دهند و تاثیر زیادی هم دارد و باید بتوان با زبان ساده سایر مباحث را هم آموزش دهیم.
بهروزی لک بیان نمود: استدلال های عقلی بسیار زیادی در قرآن کریم وجود دارد که میتوان فلسفه سیاسی قرآنی را دنبال کنیم؛ باید تفسیر فلسفه سیاسی از قرآن داشته باشیم و بتوانیم معارف قرآن و خاندان (ع) را از این منظر عرضه دهیم.
منبع: mahfel110.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب