حجت الاسلام قنبریان:

تلاش کنیم در حوزه اندیشه و باور خالص باشیم

تلاش کنیم در حوزه اندیشه و باور خالص باشیم

به گزارش محفل، کارشناس مذهبی اظهار داشت: خیلی ها مخالف یزید بودند اما تنها این حسین (ع) دیندار مخلص بود و برای خدا قیام کرد.



به گزارش محفل به نقل از مهر، حجت الاسلام محسن قنبریان کارشناس و سخنران مذهبی در نخستین شب از هیئت اصحاب الحسین دانشگاه تهران که در دهه دوم محرم برگزار می گردد به طرح بحث در رابطه با دینداری خالصانه و دیندار مخلص پرداخت و بیان داشت: خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی ابعاد بسیار متفاوتی دارد اما ریشه آن در آیات قرآن و قله آن عاشورای اباعبدالله است.
وی خاطرنشان کرد: همه ما اخلاص را می شناسیم چون که واژه پر تکراری در میان متدینین است و همه متشرعین آرزو دارند به درجات اخلاص برسند. بعضاً شنیده ایم مخلص کسی که است که خودش اخلاص می ورزد و مخلَص کسی است که خدا او را خالص کرده و درجات عالی تر اخلاص است. همینطور جداگانه در کلاس های بصیرتی و حلقه های معرفتی از خلوص دین می شنویم این که التقاط در دین وجود نداشته باشد و آن چیزی که بعنوان دین قبول می نماییم خالص باشد.
این کارشناس مذهبی اظهار داشت: آیات اول سوره زمر مبنای بحث بنده است آنجایی که خداوند می فرماید إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ ما نازل کردیم به تو کتابی را به حق، پس خدایت را پرستش کن در حالیکه اخلاص دارید در دین. در آیه بعدی امده است أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَیٰ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ آگاه باشید که دین خالص (بی هیچ شرک و ریا) برای خداست، و آنان که غیر خدا را (چون بتان و فرعونان) به دوستی و پرستش برگرفتند (گفتند) ما آن بتان را نمی پرستیم مگر به جهت اینکه ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. خدا البته (این عذر نپذیرد و) میان آنها در آن چه اختلاف می کنند حکم خواهد کرد، که خدا هیچگاه آن کس را که بسیار دروغگو و کافر نعمت است هدایت نخواهد کرد.
دین سبک زندگی خالص خداوند است
قنبریان خاطرنشان کرد: خداوند در شروع آیه اول می فرماید انا انزلنا کتاب بالحق، ما کتاب آسمانی را به حق فرستادیم. این کتاب ملازم و متلبس حق است و هیچ چیزی از باطل درون آن نیست. کتابی که به سمت تو فرستادیم هیچ باطلی ندارد و خالص خالص است. هرچه از معرفت ها هست ناب است و هرچه از ارزش ها و نبایدها در این کتاب وجود دارد باز ناب و درست است. پشت بندش می گوید حالا که دین خالص است و هیچ باطلی ندارد، پس خدای خودت را پرستش کن در حالیکه مخلص در دین هستی و عبودیتت همراه با اخلاص باشد.
وی با تکیه بر این که طریقی که در زندگی اجتماعی دریافت می نماییم دین است، اضافه کرد: دین یعنی سبک زندگی، خداوند می فرماید سبک زندگی خداوند خالص برای تو فرستاده شده توأم خالصانه و فقط به قصد الهی آنرا رعایت کن. با دین بازی نکن و چیز دیگری را اداره نکن. کسانی که از این امر سرپیچی کنند متدین مخلصی نمی شوند.
قنبریان عاشورا را قله اخلاص دانست و اظهار داشت: اما هر جا عاشورای اباعبدالله را زیر و رو نماییم در فعل اصحاب و حرکتی که درست کرده است تا اسرایی که به شام رفتند و برگشتند چیزی جز دین نمی بینیم. هیچکس تحت تاثیر چیز دیگری قرار نمی گیرند و کسی نمی تواند حتی یک مکروه پیدا کند چون که قیام عاشورا و پرچم داری حضرت زینب اوج اخلاص بود.
این کارشناس مذهبی بیان نمود: بشر با توحید شروع شده است و بعداً شرک حاشیه توحید شد. تاریخ و اسطوره ها غلط می گویند که اول شرک بوده بعد پیغمبران آمدند و توحید آوردند. اینطور نیست و اول توحید بوده است و شرک بعد از آن عارض شد. حد توحید و شرک بشدت باریک است که انبیا الهی و عالمان ربانی متوجه آن می شوند.
برخی زیارات لیستی از اعتقادات درست را به ما نشان می دهند
قنبریان اظهار داشت: تلاش نماییم در حوزه اندیشه و باور خالص باشیم. چیزی که خدا گفته را پیدا نماییم و مراقب باشیم در ساحت اندیشه دین خالص را از دست ندهیم. بعضی از صحابه چیزی را به نام عرض دین پایه گذاشتند، به این صورت که نزد امام معصوم عرض دین می کردند، می گفتند به چه چیزهایی باور دارند و ندارند و از این طریق متوجه می شدند راهی که می روند درست است یا نه. مثلا عبدالعظیم حسنی نزد امام هادی عرض دین کرد تا مطمئن باشد ناخالصی در دینش نیست. حال که ما به امام معصوم دسترسی نداریم در ادعیه و زیاراتی که می خوانیم لیستی از اعتقادات درست وجود دارد. همه زیارت آل یاسین را خوانده اند که بعد از سلام به حضرت مهدی، تک به تک حق ها را می گوئیم و باورها را بیان می نماییم.
وی افزود: ساحت انسان ۲ بخش عقل و اندیشه و میل و گرایش و حرکت دارد که او را از حیوان جدا می کند. در اندیشه، دین خالص برداریم و در ساحت انگیزه جز برای خدا نباشیم. اباعبدالله و مکتب عاشورا قله دین خالص و عبادت مخلص است. هم دیندار مخلص و هم دین خالص است. داعش به قصد قربت دینداری می کند اما نامشروع است.
قنبریان ضمن اشاره به اهمیت انگیزه ها در دین اظهار داشت: در مخالفت با خلافت خلیفه سوم ۲ گروه وجود داشتند، یکی یاران نزدیک علی بن ابیطالب و گروه دیگر طلحه و زبیرها. هر دو یک چیز می گفتند اما انگیزه ها یکی نبود. عثمان همه خویشاوندان خویش را بر سر کار آورد و سبب دامن زدن به تبعیض شد. تبعیض یک جامعه و حتی یک حرکت و بعثت را تجزیه می کند. به جایی که همه را جا دهد چنان عرصه تنگ می کند که یک خانواده حکومت کند و آن امویان بودند. طلحه و زبیر با این که بیت المال خوبی می گرفتند، برای فرار از زکات سکه ها را شمش طلا می کردند، پس فقیر و درمانده هم نبودند ولی دیدند امویان با این شرایطی که درست کردند هیچگاه به مقام و منصبی نمی رسند. در رابطه با یزید هم همین صورت گرفت که خیلی ها مخالف یزید بودند و امام حسین (ع) هم مخالف بود. اما این حسین (ع) است که دیندار مخلص است و برای خدا قیام می کند و می فرماید فقط قصد اصلاح برای امت جدم را دارم. حسین بن علی قله دین خالص و دیندار مخلص است که در کنارش سلسله جبالی را با همین شاخصه ها داراست.


منبع:

1403/05/03
21:09:20
5.0 / 5
273
تگهای خبر: حكم , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
محفل