آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا هم ظاهر می شود
به گزارش محفل، اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگی را سخت می کند و هم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر می کند.
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسان ها فرستاده و هر آن چه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، میهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و کوشش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب می شود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چون که آیات قرآن، مهم ترین و اولین منبع برای فهم دین به شمار می روند. مهم ترین خصوصیت تفسیری که در ادامه، آنرا مشاهده می کنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ». در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پاره ای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمی شود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق می دهد.
طرح زندگی با آیه ها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیشتر از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به شکل تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان می کند.
سوره جن آیه ۱۶
وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا
و اگر [انس و جن] بر طریقه حق پایداری کنند حتما آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد.
نکته ها
«غدق» به معنای فراوانی و «صعد» به معنای سخت و مشکل است.
امام باقر ضد السلام می فرماید: مراد از «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ» استقامت در راه خاندان است. و از امام صادق ضد السلام نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب می شوند. «۱» «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً»
از بهترین شیوه های تربیتی، شیوه مقایسه است. در یک آیه می فرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مساله حق وباطل شفاف تر می شود.
اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگی را سخت می کند. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» «۲» وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر می کند. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً» پیام ها
۱- مهم تر از ایمان، پایداری و استقامت بر آن است. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
۲- در بین راه ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. طَرائِقَ قِدَداً … عَلَی الطَّرِیقَةِ
۳- بیان آثار و برکات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. لَوِ اسْتَقامُوا … لَأَسْقَیْناهُمْ
۴- آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا هم ظاهر می شود. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً»
۵- استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتی ارزش ندارد، چونکه بعضی استقامت ها لجاجت و یک دندگی است. «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
۶- توسعه رزق، یکی از اسباب آزمایش است. «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (چنانکه حضرت سلیمان هم توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست.«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی» «۱»)
۷- استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر می گذارد. «ماءً غَدَقاً»
۸- رفاه زمینه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
۹- با توسعه رزق مغرور نشوید. «لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
۱۰- حتّی پس از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، کار خویش را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگری آغاز می شود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ...
۱۱- خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً … عَذاباً صَعَداً
۱۲- یکی از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً»
۱۳- گاهی نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکری و کفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب