خباز:
اصولگرایان نمی خواهند رسوایی آمریكا را ناشی از توان دیپلماسی ایران معرفی كنند
به گزارش محفل عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: اصولگرایان نمی خواهند رسوایی های آمریكا در شورای امنیت را ناشی از توان دیپلماسی كشور معرفی كنند و از كنار آن می گذرند.
محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نماینده ادوار مجلس و استاندار پیشین سمنان و خراسان جنوبی در گفت و گوی تفصیلی به سوالات خبرنگاران ایرنا پاسخ داد.
گفت و گو با خباز از قانون بازنشستگی مدیران آغاز شد. او گفت در اجرای این قانون در یک روز ۱۵ استاندار و تعدادی معاون وزیر از دولت کنار رفتند.
نماینده ادوار مجلس در ادامه از عملکرد مجلس یازدهم گفت و گفت با وجود اینکه هنوز هم برای ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم زود است درعین حال این را هم اظهار داشت که سالی که نکوست از بهارش پیداست. وی یکی از بزرگترین ضعف های مجلس یازدهم را نداشتن لیدر قوی عنوان نمود.
خباز در ادامه این دیدگاه را که مجلس در اختیار در جناحی باشد، ریاست جمهوری هم در اختیار آن قرار می گیرد را با ذکر مثال مجلس پنجم به چالش کشید.
در ادامه از خباز درباره برنامه ها و راهکارهایش در انتخابات آتی پرسیدیم. خباز با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی احزاب اعتقاد دارد اصلاح طلبان باید یکی دو حزب بزرگ داشته باشند تا بتوانند در انتخابات آتی موفق شوند. وی در عین حال بر نقش محوری رئیس دولت اصلاحات در گرد هم آمدن احزاب اصلاح طلب تصریح کرد.
بخش دیگر از این گفت و گو با خباز درباره عملکرد دولت روحانی و انتقادات مطرح شده از آن بود. وی با تفکیک دولت روحانی به قبل و پس از تحریم های یک جانبه آمریکا، کارنامه موفق دولت روحانی پیش از تحریم ها را متذکر شد و گفت دولت در دوره پس از اعمال تحریم بخش زیادی از درامد خویش را از دست داد و باید پذیرفت که اداره کشور در چنین شرایطی دشوار است.
آبان ۹۷ در یک روز ۱۵ استاندار دولت بازنشسته شدند
خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نماینده پیشین تهران و استاندار استانهای سمنان و خراسان جنوبی در یک گفت و گوی تفصیلی به بیان دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف پرداخت. فتح باب گفت و گو با خباز ماجرای قانون بازنشستگی بود. موضوعی که در آن ایام با استقبال گسترده ای در جامعه مواجه گردید. خباز که خود با همین قانون از فعالیتهای دولتی کنار رفته است، در این خصوص اظهار داشت: در ۲۶ آبان ماه سال ۹۷ در یک روز ۱۵ استاندار بازنشست شدند و برخی از معاونین وزرا کنار رفتند، در حالیکه دستگاه های حاکمیتی زیادی به این قانون عمل نکردند و از مجوز خاص استفاده کردند.
وی در اینباره که عده ای معتقدند ایده طرح بازنشستگی ایده ای سیاسی بوده که باعث خارج شدن بدنه دولت از کارشناسان شد، اظهار داشت: اتفاقا طرفداران دولت هم با این تصور که خدمتی کرده باشند، به این کار دامن می زدند، غافل از اینکه دولت را از نیروهای باتجربه محروم کردند. در هر صورت جو احساسی در خصوص جوانگرایی از جنبه سیاسی آن پررنگ تر بود.
چرا اصلاح طلبان کادرسازی نکرده اند
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سؤال که چرا اصلاح طلبان و حامیان دولت طی سال های گذشته مبادرت به تربیت کادر و نیروی با تجربه نکردند، تا در چنین مواقعی با مشکل مواجه نشوند، عنوان کرد: اصولا کادرسازی وظیفه ذاتی احزاب است. در کشورهای توسعه یافته مهمترین کار احزاب آموزش است و برای تحقق این کار ابزار و امکانات زیادی همچون کلاس های آموزشی، اساتید مختص این کار، رادیو، تلویزیون و امکانات انتشاراتی و فضای مجازی و آنلاین را در اختیار دارند.
خباز افزود: احزاب نیروهای خویش را روزانه آموزش می دهند که رشد کنند، ما از این نعمت محروم هستیم یا بهتر است بگوییم کسی به فکر این مهم نیست، احزاب نیم بندی داریم که هنوز نتوانسته اند جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند و از سویی هم آن دوراندیشی که باید در سطح کلان سیاست ورزی اتفاق می افتاد، دیده نمی گردد. راننده وقتی می خواهد مسافتی ۱۰ کیلومتری را طی کند، ابتدا زاپاس خویش را چک می کند، اگر یک چرخ ماشین پنجر شد، زاپاس هم پنچر باشد، عملا ماشین متوقف شده است، این حکایت بازنشستگی باتجربه ها در کشور ما و نداشتن جایگزین برای آنها بود.
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به قوی شدن احزاب تن بدهیم
وی اضافه کرد: یک جریان سیاسی بزرگ به نام اصلاحات طی این سال ها هیچ نیروی جایگزینی برای اداره کشور تربیت نکرده است. البته مبحث فقط این نیست. در هر دو تفکر موجود در کشور انحصارگرایی و انحصارطلبی وجود دارد. انسان به ماهو انسان انحصارطلب است، هرکس دوست دارد همیشه بر اریکه قدرت باشد ولی باید نگاه نماییم که دیگر کشورهای دنیا چگونه امورات کشورشان را اداره می کنند.
نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: ما تافته ای جدا بافته نیستیم. در همه جای دنیا احزاب کشور را اداره می کنند. اگر مردم برنامه حزب یا احزاب را پسندیدند به آن رای می دهند و حزب یا احزابی که رای نیاورند، خانه نشین و سرخورده نمی شوند، آغاز به بازسازی فکر و برنامه هایشان برای کارزار انتخاباتی بعد می کنند.
وی تصریح کرد: یکی از علل حزب ستیزی و حزب گریزی انحصارطلبی است. به ظاهر عنوان می شود اصل ۲۶ قانون اساسی را قبول داریم ولی در مقام عمل زیر بار احزاب نمی روند و بر این تصورند که حزب مزاحم و رقیب کرسی و مقام آنها است. در صورتیکه چه بخواهیم یا نخواهیم برای حکمرانی خوب باید به احزاب و قوی شدن آنها تن دهیم.
اعضای چندین حزب در یک مینی بوس جا می شوند
استاندار پیشین سمنان اظهار نمود: اغلب احزاب پس از دوم خرداد ۷۶ شکل گرفتند. در آن زمان با ۵۰ نفر از نماینگان مجلس حزب همبستگی را تاسیس کردیم، بعد تعداد احزاب به بیشتر از ۲۰۰ رسید، در حالیکه تعداد اعضای چندین حزب در کل کشور در یک مینی بوس جا می شوند. بیشتر احزاب فقط نام حزب را یدک می کشند.
وی اظهار داشت: در مجلس هشتم قانونی را به تصویب کردیم که احزاب درهم ادغام شوند، قانونی که تابحال اجرایی نشده است. این قانون الزامی نیست ولی راه را برای ادغام احزاب باز کرده است.
خباز در ادامه درباره فعالیت های اصلاح طلبان اظهار داشت: شورایعالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان خود به خود همه را به ایجاد حزب تشویق می کند که هر کس با برند خودش در آنجا حضور داشته باشد و از سبد اصلاحات سهمی به دست آورد.
اصلاح طلبان ۲ حزب فراگیر تاسیس کنند
این فعال حزبی و سیاسی یادآورشد: هنوز دموکراسی را به مفهوم واقعی قبول نداریم. حزب را هم برای به حساب آمدن، غالب شدن نظر خودمان و گرفتن سهم تشکیل می دهیم در صورتی باید خرد جمعی غالب باشد و در این صورت است که حزب و تحزب معنا پیدا می کند.
خباز در پاسخ به این پرسش که امکان دارد شورایعالی یا شورای هماهنگی اصلاح طلبان بستری برای تشکیل یک حزب بزرگ برای اصلاح طلبان شود، اظهار داشت: تابحال چنین موضوعی مطرح نشده است. شکل گیری یک حزب فراگیر احتیاج به بحث و بررسی و فضاسازی دارد و باید بستر نظری آن فراهم گردد.
وی تصریح کرد: تا چه زمانی باید مسیری را طی نماییم که ناکارآمدی و بی اثر بودن آن ثابت شده است. به اصلاح طلبان می گویم حداقل اگر روی اصولگرایان نفوذ ندارید خودتان به جمع بندی برسید و نه یک حزب که دو حزب پرقدرت به وجود آورید، مانند نهرهای کوچکی که وقتی به هم می پیوندند روخانه بزرگی را جاری می کنند که دولت، قدرت و ملت روی آن حساب کنند. تا وقتی سه الی چهار حزب قدرتمند نداشته باشیم کاری از پیش نمی بریم.
مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم است
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که مجلس یازدهم به کدام مجلس پیش از خود شبیه تر است، اظهار داشت: با تفاوت های جزیی این مجلس شبیه به مجلس هفتم است. هرچند ارزیابی این مجلس زود است و حداقل باید یک سال از عمر مجلس بگذرد که امکان ارزیابی و بررسی کارنامه آن وجود داشته باشد. ولی از طرفی هم می توان گفت، سالی که نکوست از بهارش پیداست.
وی اضافه کرد: وقتی مجموعه ای وارد صحنه می شود از رفتارها، اظهار نظر و تجمعاتشان می توان تا حدودی رویکرد آنها را تشخیص داد. در مورد مجلس یازدهم باید گفت به نظر می آید عموما اهداف شخصی و حزبی غلبه دارد. این مجلس نسبت به ۱۰ دوره قبلی از نظر کمیت رای، کیفیت و برنامه ریزی برای کمک به اداره کشور ضعیف ترین مجلس است.
این فعال اصلاح طلب اظهار نمود: انقلابی یعنی خدمتگذار، استفاده کم از بیت المل و رساندن بهره زیاد به جامعه. در این مجلس تصور من عکس این مفهوم دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه مجلس باید لیدر قوی داشته باشد، اظهار داشت: در مجلس پنجم با این که در اقلیت بودیم دو لیدر داشتیم، یکی شیخ عبدالله نوری و دیگری شیخ مجید انصاری. اصلاح طلبان از این دو حرف شنوی داشتند و با وجود اینکه اقلیت بودیم با انسجام و هماهنگی با لیدرهای خود بسیار تأثیر گذار بودیم ولی به نظر می آید مجلس یازدهم یک لیدر قوی ندارد.
اصلاح طلبان مجلس یازدهم ۴ نفرند
خباز تصریح کرد: نمایندگان معمولا در همان سه ماهه پیش از افتتاح مجلس فرصت دارند برای خود برنامه و استراتژی تعریف کنند اما مجلس یازدهمی ها در سه ماهه پیش از تشکیل مجلس وقتشان را صرف توافق برای تعیین رئیس کردند.
استاندار پیشین خراسان شمالی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان واقعی مجلس یازدهم ۴ نفرند، اظهار نمود: علاوه بر این چند نفر حدود ۳۵ نفر مستقل در مجلس داریم. به دوستان گفتم همه شما دو کمیسیون مانند کمیسیون اجتماعی و شوراها را در اختیار بگیرید چون کمیسیون های برنامه بودجه و امنیت ملی را به شما نمی دهند. با این کار حداقل صدمه این دو کمیسیون برای مردم کمتر خواهد شد. من می ترسم که این مجلس مصوباتی داشته باشد و آثار و مضرات آن مثل مجلس هفتم تا سال ها بر کشور حاکم باشد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: مجلس ششم قانون برنامه پنج ساله چهارم را تصویب کرده و در ماده ۴ آن آوردیم دولت موظف است سالانه ۱۰ درصد بر قیمت حامل های انرژی بیفزاید و بودجه را در این راه هزینه کند. به محض تشکیل مجلس هفتم در اولین نشست ماده ۴ را از این قانون حذف کردند. اگر این ماده حذف نمی شد، خود به خود هر سال ۱۰ درصد به قیمت بنزین اضافه می شد و یک دفعه بنزین ۳ هزار تومان نمی شد و این همه گرفتاری در آبان ۹۸ برای کشور به وجود نمی آمد.
وی اضافه کرد: ما در دور هشتم ۲۴ نفر بودیم و قرار بود در مورد تخلف از قانون هدفمندی یارانه ها از آقای احمدی نژاد شکایت نماییم، موقع امضا فقط ۱۲ نفر امضا کردند. عضو یک تشکیلات باید پای عقاید و آرمان های خود و جریان خود هزینه بدهد.
خباز در پاسخ به این سؤال که معمولا نمایندگان در همه ادوار اقدامات و خدمات دولت را در حوزه های انتخابیه به نام خود و جزو عملکرد خود معرفی می کنند، با عنایت به شرایط اقتصادی کشور، آیا نمایندگان کنونی شانسی برای انتخاب در دوره های بعد خواهند داشت، اظهار نمود: پیش از کرونا ۸۵ درصد از پول کشور صرف حقوق، دستمزد و ادارات دولتی می شد و فقط ۱۵ درصد برای کارهای عمرانی، تولیدی و زیرساختی و آبادی باقی می ماند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: همه دولت ها وقتی کسری بودجه دارند از این ۱۵ درصد کم می کنند چون نمی توانند حقوق و دستمزدها را ندهند. با عنایت به این که هم اکنون منابع کشور بسیار محدود است و نمایندگان مجلس یازدهم هم به مردم حوزه انتخابیه خود برای کسب رای وعده هایی داده اند، حتما در تحقق این وعده ها با مشکل مواجه خواهند شد.
این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه درآمد نفتی ما تا ۱۰ درصد کاهش یافته است، افزود: اگر یک کارمند تنها ۱۰ درصد حقوق خویش را دریافت کند زندگی اش نمی چرخد و خانواده اش با مشکل مواجه می شود. کشور ما یک خانواده بزرگ است که ۹۰ درصد درآمد خویش را از دست داده و این مساله به تحریم ها برمی گردد.
وی با اشاره به مباحثی که منتقدان دولت درباره عملکرد دولت مطرح می کنند و نادیده گرفتن آثار تحریم از جانب این طیف اظهارداشت: اینکه اصولگرایان می گویند تحریم ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، این سخن را از روی عمد می گویند چونکه آنها تأثیر تحریم ها را می دانند. نمی گویم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و می توانستیم بهتر از این عمل نماییم و در یک سال باقی مانده از عمر دولت هم می توانیم که کارنامه بهتری به جا گذاریم. ولی واقعیت این است که تحریم ها ما را به گوشه رینگ برده است.
استاندار پیشین سمنان اظهار داشت: با همسایگانی مانند عراق که حق حیات به گردن آنها داریم هم با احتیاط و زحمت مراوده و معامله می نماییم. اصولگرایان می خواهند همه مشکلات را گردن دولت بیندازند که دولت را ناکارآمد معرفی کنند. در دوره اول پس از ۶۳ سال و زمانی تراز صادرات و واردات مثبت شد و برای بار دوم به خودکفایی گندم رسیدیم.
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: روحانی همان روحانی دولت اول است فقط برخی از وزرای دولت عوض شده است. دوستان اصولگرا حاضرند برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند و فکر می کنند از این راه به مقصودشان می رسند، ولی متوجه نیستند که همه ما در یک کشتی نشسته ایم.
مخالفان دولت روحانی، نه مخالفان برجام
وی اضافه کرد: اصولگرایان می گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. حالا آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی شوید؟ نادیده گرفتن تلاشهای محمد جواد ظریف مانند انکار خورشید است. نخستین خاصیت برجام این بود که فعالیتهای هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد.
خباز افزود: مخالفان برجام، هدفشان برجام نبوده و نیست، آنها مخالف دولت روحانی هستند، چون گزینه های رئیس جمهوری آنها در سال ۹۲ و ۹۶ رای نیاورد، هنوز ناراحتند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: تندروها تلاش کردند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و حرف هایی می زدند که از رادیوهای بیگانه می شنیدیم. مثل دو لبه یک قیچی، یک لبه آن دشمن خارجی و لبه دیگر مخالفین داخلی به هم کمک می کنند دولت را ساقط کنند و از بین ببرند.
وی افزود: می گفتند برجام به زیان ایران است و باید آنرا پاره نماییم، آمریکا که از آن خارج شد، سروصدا راه انداختند که چرا آمریکا خارج شده است. باید از آنها پرسید اگر برجام توافق بدی بود که باید از خروج آمریکا خوشحال می شدید و اگر خوب بود چرا از ابتدا مخالف آن بودید؟
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ثمرات برجام بود، اضافه کرد: اعضای شورای امنیت با رای منفی یا ممتنع خود این پیام را به آمریکایی ها دادند که در صورتی می توانند از ظرفیت شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کنند که عضو برجام باشند.
اصولگرایان حاضر نیستند رسوایی آمریکا را ناشی از توان دیپلماسی کشور معرفی کنند
وی افزود: اصولگرایان حاضر نیستند این رسوایی بزرگ آمریکا را ناشی از توان سیاست خارجه و تیم وزرات خارجه معرفی کنند و از کنار آن می گذرند. در طول تاریخ هیچ کشوری موفقیت دیپلماتیک شبیه به این به دست نیاورده است که یک کشور جهان سومی در مقابل ابرقدرت ها دور یک میز بنشیند و امتیازی بگیرد و در آخر رئیس جمهور آمریکا اعتراف کند ایران سر ما کلاه گذاشته است.
مجلس یازدهم سرنوشت ۱۴۰۰ را رقم نمی زند
مجلس یازدهم تا چه میزان می تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رقم بزند؟ خباز در پاسخ به این پرسش بیان نمود: هر مجلسی تأثیر خویش را بر انتخابات ریاست جمهوری دارد ولی لزوما نمی تواند سرنوشت انتخابات را به نفع جریان خود تغییر دهد. نمونه روشن آن پیروزی رئیس دولت اصلاحات در سال ۷۶ در مقابل شیخ ناطق نوری بود.
وی اضافه کرد: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان اصولگرای مجلس پنجم در پشتیبانی از ناطق نوری امضا جمع کردند و هم قسم شدند ولی پیروزی را رقیبش به دست آورد. ازاین رو پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری الزاما وابسته به نقش جناح اکثریت مجلس نیست. ولی در عین حال ناکارآمدی مجلس یازدهم در یک سال باقی مانده در شکست کاندیدای اصولگرا در ۱۴۰۰ تأثیر دارد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه همه آرای نمایندگان در حوزه انتخابیه شان به سبد کاندیدای مورد حمایت آنها وارد نخواهد شد، اظهار داشت: حمایت یک دست مجلس یازدهم از نامزدی در ۱۴۰۰ بی اثر نیست ولی سرنوشت انتخابات را رقم نخواهد زد.
اصلاح طلبان پس از اسفند۹۸ سرخورده شدند
خباز در مورد شرایط اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ اظهار داشت: مردم از اصلاح طلبی رویگردان نیستند فقط از بعضی اصلاح طلبان ناامید شده اند. چون بد عمل کردند و نظر مردم از آنها برگشت. اما اصلاح طلبی قابل برگشت نیست بلکه یک اندیشه و مانند خورشید است. شاید برای مدتی ابر جلوی خورشید را بگیرد ولی در نهایت خورشید پدیدار می شود.
وی یادآورشد: اصلاح طلبان پس از انتخابات اسفند سال ۹۸ گرفتار سرخوردگی شده و خیلی زود پیروزی های سریالی ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش کردند، از طرفی مردم هم نگران و ناراحتند.
اصلاح طلبان مانیفیست قابل اجرا عرضه کنند
نماینده پیشین مجلس درباره برنامه و نقشه راه اصلاح طلبان اظهار داشت: اصلاح طلبان باید یک مانیفست تعریف کنند و به مردم بگویند مثلا ما اقتصاد و یا دیگر مسائل کشور را از نقطه A به نقطه B می بریم و ضمانت اجرایی آنرا هم بدهند. باید با توجه همین ساختار و زیرساخت ها هم به مردم وعده بدهند.
خباز اظهارداشت: اصلاح طلبان باید یک برنامه در همه ابعاد عرضه و چهره ای برای ۱۴۰۰ معرفی کنند. کسی که کمتر به او انگ و برچسب زده باشند و کمترین بهانه را به مخالفان اصلاحات بدهد. اصلاح طلبان به اتفاق از آن شخص حمایت کنند، در چنین شرایطی کاندیدای اصلاح طلبان رای می آورد.
وی افزود: از هیچ شخص اصلاح طلبی برای ۱۴۰۰ نام نمی برم، اگر من از شخص خاصی یاد کنم از همین الان مخالفان پروژه تخریب او را کلید می زنند. محوریت جمع کردن همه طیف های اصلاح طلب حتما باید رئیس دولت اصلاحات باشد و غیر از او کسی نمی تواند احزاب اصلاح طلب را دور هم جمع کند.
دولت پیش از تحریم و پس از تحریم
خباز افزود: به نظرم اصلاح طلبان باید گروه تلفیق را در مرکز تشکیل و از دل آن یک مانیفست قابل اجرا خارج کنند و اگر محور آن رئیس دولت اصلاحات باشد، همه به آن تن می دهند.
عضو شورا مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: در چنین مجموعه ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهادهای مختلفی خواهد آمد، فرد و چهره مورد نظر توسط مجموعه منتخب از سراسر کشور هر کدام که برنامه، ظرفیت رای آوری و محبوبیت بیشتری داشته باشد انتخاب شود، ضمنا باید راستی آزمایی شود کدام شخص به مانیفست اصلاح طلبان وفادار است.
موضوع دیگری که با خباز در بین گذاشتیم برخی افترا زنی ها به دولت درباره پیشخور کردن سرمایه های کشور بود.
وی با اشاره به اینکه عملکرد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی همه دولت ها قابل بررسی و ارزیابی است، اظهار داشت: روحانی را باید در دو دولت مورد ارزیابی قرار داد، دولت پیش از تحریم و پس از تحریم.
هرچه تورم پایین تر باشد عدالت بیشتر حاکم می شود
خباز با تاکید بر اینکه دولت پیش از تحریم روحانی خدمات بسیار زیاد، ارزشمند و درخشانی انجام داد، تصریح کرد: در سال ۹۲ وقتی روحانی دولت را تحویل گرفت ما ۴۴ درصد تورم داشتیم، این هنر است که دولت تورم ۴۴ درصدی را تک رقمی کرد. عدالت از راه کم شدن تورم امکان دارد و با حرف، بسم الله و دعا خواندن تورم درست نمی گردد و هرچه تورم پایین تر باشد، عدالت بیشتری حاکم می شود.
این فعال اصلاح طلب افزود: در دو سال آخر دولت احمدی نژاد، یک سال رشد اقتصادی منفی ۶.۵ و یک سال منهای ۲.۲ بود ولی روحانی رشد اقتصادی را مثبت کرد. تراز تجاری ایران در دولت روحانی پیش از تحریم، مثبت شد در طول تاریخ بانک مرکزی و در ۶۳ سال قبل همیشه تراز ما منفی بود، در دولت روحانی برای نخستین بار تراز مثبت شد و صادرات بر واردات برتری یافت.
وی خاطرنشان کرد: در دور دوم با وجود تحریم ها مشکلات بیشتر شد. به هر حال دولت مانند پدری است که درآمدی ندارد و در این شرایط اداره کشور خیلی سخت است. اتاق بازرگانی برای اصلاح امور اقتصادی کشور حدود ۶۰ بیانیه داده بود، به دوستان در دولت می گفتم به نظر کارشناسان اتاق بازرگانی توجه کنید چون از روی دلسوزی این مسائل را مطرح می کنند ولی به این حرفها گوش داده نشد.
خباز اضافه کرد: کارشناسان اتاق بازرگانی در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودند و الان هم می گویم قابل دفاع نیست، چون کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان تهیه می شود، با قیمت آزاد به دست مردم می رسد و با این تخصیص فقط اتلاف سرمایه رخ داده است. پیشنهاد این بود که به جای اختصاص ارز، کالای آزاد وارد، ارز را به ریال تبدیل و به حساب یارانه های مردم واریز شود.
وی اظهار داشت: راهش این است که ارز ۴۲۰۰ را به کلی قطع کنند. البته انجام این کار در مقام گفتن راحت است و اجرای آن کار بسیار سختی است.
این فعال سیاسی افزود: در دوره دوم دشمن با همه توان به صحنه آمد. جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی آمریکا می گفت ما نخواهیم گذاشت ایرانی ها چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به چشم ببینند، ولی دولت با وجود همه این سختی ها، تحریم ها و دشمنی ها توانست کشور را خوب اداره کند اما می شد از این بهتر هم عمل کرد.
منبع: mahfel110.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب