نگاهداری مطرح كرد

حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می شوند

حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می شوند

به گزارش محفل، رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه مجموع مطالبات فرهنگیان به بالای 70 هزار میلیارد تومان می رسد، اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید کمبود 176 هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیش بینی می شود حدود 72 هزار معلم تا مهر 1403 بازنشسته شده و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش وپرورش مشکل تر خواهدنمود.


به گزارش محفل به نقل از ایسنا، بابک نگاهداری امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش درباب اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ اظهار داشت: معلم مهم ترین عنصر نظام آموزش و پرورش به شمار است؛ اگر با همه کمبودها و چالش های فراروی کشور بخواهیم آموزش و پرورش قوی داشته باشیم، باید معلم را در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت به سامانی نداشته است، اضافه کرد: بی توجهی به توسعه ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان و تقریباً تضعیف و انحلال مراکز تربیت معلم و مجموعه قوانین تعیین تکلیف استخدامی معلمین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کمبود معلم در آغاز سال تحصیلی اظهار داشت: این وضعیت همراه با افزایش روند بازنشستگی معلمان و افزایش جمعیت دانش آموزی، اثرات نامطلوبی بر روند تامین نیروی انسانی در سالهای آینده خواهد داشت؛ به نحوی که همیشه وزارت آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی با کمبود شدید معلم روبه رو بوده است.

بگفته نگاهداری، در اسناد بالادستی و قوانین مصوب مجلس و برنامه ششم توسعه و در بیانات رهبر انقلاب مسیر اصلی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش بوسیله دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اعلام شده اما به علت فراهم نکردن زیرساخت ها، تامین معلم و نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس از مسیرهایی همچون به کارگیری سرباز معلمان، خرید خدمات از بخش غیردولتی، به کارگیری بازنشستگان و استفاده از ۶ ساعت موظف مدیران و معاونان مدارس صورت می گیرد که این روش ها اساسا کیفیت آموزشی و پرورشی لازم را ندارد.

وی بیان کرد: درباب دانشگاه فرهنگیان، مطابق برنامه ششم و نیز ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو باید ۳۰ باشد اما این نسبت نه فقط رو به ارتقا نبوده بلکه اکنون حدود ۱۱۴ دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی است. فضاهای کالبدی فرسوده و غیراستاندارد، امکان زیست شبانه روزی برای دانشجویان این دانشگاه را دشوار کرده است.

حدود ۱۷۶ هزار کمبود معلم در سال تحصیلی آینده داریم
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان به این که برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، اظهار داشت: البته این کمبود با فرض اعمال سیاست های انقباضی شدید در اختصاص نیروی مدیریت، کیفیت بخشی به مدارس و استفاده از بازنشستگان و حق التدریس شاغلین است.

وی درباب بازنشستگان آموزش و پرورش اظهار داشت: پیش بینی می شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته خواهند شد و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش مشکل تر خواهدنمود.

نگاهداری افزود: بااینکه قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه به کارگیری بازنشستگان برای تدریس در کلاس های درس را داده، اما تأخیر چندماهه در پرداخت حق الزحمه و سطح پایین دستمزد آنها به عنوان یک مانع جدی بر سر راه همکاری معلمان بازنشسته با مدارس است.

عدم استقبال مردان از استخدام در کلان شهرها
وی اظهار داشت: به دلیلهای مختلف اقتصادی همچون بالا بودن هزینه مسکن در کلان شهرهایی همچون تهران، مشاغل معلمی برای مردان به شدت با کاهش استقبال روبه رو شده به نحوی که در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ در کلان شهر تهران ظرفیت پذیرش مردان ۱۵۷۸ نفر بوده که به علت عدم استقبال، تعداد ۱۳۵۴ نفر، یعنی معادل ۸۶ درصد از این تعداد، حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم پر نشده است. در کل کشور نیز در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۵۷ هزار مجوز، بیش از ۱۰ هزار مجوز خالی باقی مانده است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند که اولویت با به کارگیری معلمان رسمی و دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان است اما در کوتاه مدت به علت کمبود شدید نیرو و خالی بودن خیلی از کلاس ها، لزوم گرفتن تدابیر کوتاه مدت ناگزیر است و بر این اساس بایستی بگونه ای عمل کرد که حداقل با استفاده از ظرفیتهای فعلی موجود چالش کمبود نیرو به بحران در ابتدا مهرماه تبدیل نشود.

فرآیند نقل و انتقال معلمان تسریع شود
نگاهداری در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای جبران کمبود معلم در مدارس اظهار داشت: لازم است در پروسه نقل و انتقالات تسریع شود. هم اکنون از زمان شروع مهلت ثبت نام نقل و انتقالات تا قطعی شدن نتیجه پروسه زمان بری است که سبب می شود ۱۰۰ درصد نیروهای یک منطقه شفاف و قابل تصمیم گیری نباشد و قسمتی از نیروهای متقاضی انتقال نیز در طول این مدت در حالت سردرگمی به سر می برند.

وی افزود: دومین پیشنهاد ما این است که در پروسه گزینش تسریع شود تا تعیین تکلیف معلمان تا ابتدای مهر صورت گیرد و فرصت حداقل یک ماهه برای آماده سازی و آموزش معلمان پیش از شروع مهر فراهم گردد. متأسفانه پارسال زمان بر شدن این پروسه سبب شد که از یک سو نتایج نهایی آزمون استخدامی معلمان در هفته ابتدایی مهرماه اعلام گردد و آموزگاران بدون آنکه حتی یک روز آموزش موردنیاز را ببیند وارد کلاس شدند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرفی نتایج آزمون دبیری اواخر آبان ماه اعلام گردید و وقفه ای حدوداً دو ماهه در پروسه تدریس این بخش بوجود آمد. بدین سبب پروسه آزمون های استخدامی ۱۴۰۳ باید تسریع شود تا این نیروها دوره حداقلی یک ماهه را آموزش ببیند و ابتدای مهرماه همگی در کلاس های درس حاضر باشند.
نگاهداری با طرح پیشنهاد تدبیر نظام انگیزشی برای بازنشسته ها و همین طور پرداخت منظم اضافه کاری معلمان اظهار داشت: با وجود آنکه استفاده از ظرفیت بازنشستگان آموزش و پرورش و اضافه کاری معلمان یکی از اصلی ترین راهکارهای جبران کمبود معلم است اما در سالهای گذشته به علت بی نظمی در پرداخت منظم اضافه کاری معلمان و حق التدریس معلمان بازنشسته از یک سو و ناچیز بودن میزان دستمزد آنان از طرفی، انگیزه خیلی از معلمان برای همکاری با آموزش و پرورش کاسته شده بود. ادامه این بی نظمی سبب خواهد شد که معلمان این گروه ها تمایلی برای همکاری در این قالب ها نداشته باشند بدین سبب پرداخت منظم حقوق و دستمزد و افزایش مبلغ آن برای انگیزه بخشی به این گروه از معلمان جهت همکاری با وزارت آموزش و پرورش بسیار لازم است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگر، ابطال ماموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی است، اضافه کرد: بر طبق ماده (۲۴) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی امکان ماموریت نیروهای رسمی این وزارتخانه به مدارس غیردولتی در پست های مدیر یا معاون مدرسه امکان پذیر است. برمبنای آخرین آمار نیروی انسانی آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ معلم به مدارس غیردولتی مأمور شده اند.

با پدیده هم زمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم
وی اظهار داشت: بررسی شواهد میدانی با استانداردهای تعیین شده در اسناد بالادستی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نشان داده است که هم اکنون با پدیده هم زمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم؛ این پدیده در سطوح استانی، شهرستانی، منطقه ای و سطح جنسیت معلمان زن و مرد رخ داده است. به علت برخی قوانین و مقررات و نبود سامانه آمایش و پایش دقیق وضعیت سنجی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، تعدادی از استانها گرفتار کمبود شدید نیروی انسانی هستند، در صورتیکه استانهای دیگر مازاد شدید نیروی انسانی وجود دارد. این وضعیت میان شهرستان های یک استان و نیز مناطق یک شهرستان قابل مشاهده می باشد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این مساله باید از مسیر سازوکارهایی همچون سامانه نقل و انتقالات، مدیریت شود، در سالهای گذشته بااینکه حجم بالایی از نیروی انسانی به مناطق دارای کمبود همچون استانهای سیستان و بلوچستان، شهر تهران و شهرستان های تهران اختصاص یافته، اما با عنایت به این که تعداد بسیار زیادی از این افراد بومی این شهرها نبوده، از همان روزهای آغار به کارگیری، متقاضی بازگشت بوده اند. ادامه این رویه استانهای با کمبود نیروی انسانی را همیشه با چالش جدی مواجه کرده است.
ایشان در ادامه به چالش های اجرائی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و اظهار داشت: حدود ۱۳ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می گذرد، بااینکه دولت های مختلف همیشه از اجرای سند تحول بنیادین گفته اند اما آن چه مشهود است و بارها مورد گلایه مقام معظم رهبری بوده عدم پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین است.
نگاهداری اضافه کرد: باید میزان تحقق سند تحول بنیادین را با فاکتورهای دقیق ارزیابی کرده و ساختار اداره و رویه های و ازت آموزش و پرورش را اصلاح و بازبینی نماییم تا ساختارسازی لازم برای اجرای سند صورت گیرد.
وی افزود: یکی از مهم ترین پیشران های اجرای سند تحول بنیادین که در ارتباط با ماموریت قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است، تهیه لوایح قانونی مورد نیاز سند تحول است که در متن این سند بصورت صریح یا ضمنی به آنها اشاره شده است. مواردی مانند باید اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری و اصلاح قوانین موجود با هدف تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش استانها، شهرستان و مناطق در دستور کار قرار گیرد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در آذرماه سال ۱۳۹۰ اظهار داشت: با وجود آنکه بخشهایی از سند اجرا و پروژه هایی در امتداد آن اجرا شده، اما همچنان شاهد می باشیم که کلیات سند مغفول مانده است. اقداماتی که تا حالا از طرف دولت های مختلف انجام شده، عمدتا یا تنها معطوف به گفتمان سازی و تبیین سند بوده یا بصورت تک پروژه هایی بوده که با تعویض مدیران متوقف یا تغییر رویه داده اند و نتوانسته اند به فرآیند ای برای اجرای سند تبدیل شوند.
نگاهداری درباب چالش های پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان اظهار داشت: بررسی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سالیان گذشته نشان از این دارد که این بودجه همیشه با کسری مزمن مواجه می باشد. بیماری کسری مزمن در بودجه وزارت آموزش و پرورش سبب گشته است که نتوان مدیریت و برنامه ریزی دقیقی در این وزارتخانه انجام داد و حتی اختصاص های بالاتر از ۱۰۰ درصد نیز نمی تواند این مسئله را حل کند و یکی از نتایج آن تمرکز بر اعتبارات حقوق و دستمزد و به حاشیه رفتن اعتبارات کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است.
مجموع مطالبات فرهنگیان به بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد
وی تصریح کرد: هم اکنون برمبنای آخرین استعلام های انجام شده، مجموع مطالبات فرهنگیان به بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد.
نگاهداری در تشریح چالش ها و کمبودهای فضای های آموزشی، اظهار داشت: یکی از مهترین چالش ها و کمبودهای آموزش و پرورش که در حقیقت بستری برای تمامی فرایندهای آموزشی و پرورشی است، فضاهای فیزیکی آموزشی است. در موارد مختلفی نظام آموزش وپروش با کمبود شدید در این عرصه مواجه می باشد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و عدالت آموزشی خواهد گذاشت.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یکی از این چالش ها را سرانه فضای آموزشی دانست و اضافه کرد: سرانه متوسط فضای آموزشی کل کشور ۵.۲۸ متر مربع است این در حالی ست که سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۵ متر مربع است و یازده استان یعنی ۳۳درصد مناطق آموزشی نیز زیر متوسط سرانه فضای آموزشی قرار دارند.
وی مسئله دیگر را استواری فضای های آموزشی برشمرد و اظهار داشت: حدود ۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور، معادل ۱۹.۲ درصد از کل کلاس های نظام آموزش وپرورش، نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی هستند. کردستان با ۳۸.۷ درصد، آذربایجان شرقی با ۳۸.۶ درصد و تهران با ۲۸.۱ درصد سه استانی هستند که بیشترین کلاس های ناامن را دارند.
نگاهداری در حوزه چالش سیستم های گرمایش و سرمایش مدارس، توضیح داد: برمبنای آمارهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برمبنای پیمایش های انجام شده در سال ۱۴۰۲، ۷۹ هزار کلاس نیازمند استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی هستند.
وی درباب اعتبارات مورد نیاز خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تامین متوسط سرانه فضاهای آموزشی در کشور، اساس تعداد دانش آموزان سال تحصیلی گذشته حدود ۱۶۰ هزارمیلیارد تومان است. ضمن آنکه اعتبار مورد نیاز برای تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی کلاس ها حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است. همین طور سیستم های گرمایش و سرمایش مدارس: اعتبار مورد نیاز برای تامین و تعمیر سیستم های گرمایشی و سرمایشی حدود ۷.۷ هزار میلیاد در سال ۱۴۰۳ است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آخر اشاره کرد: در بودجه آموزش پرورش، اعتبارات مورد نیاز برای مرتفع ساختن چالش ها و کمبودهای فضای های آموزشی لحاظ نشده است.



1403/04/10
10:14:42
5.0 / 5
253
تگهای خبر: آذربایجان شرقی , آموزش , اقتصاد , تصویب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
محفل