حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی مطرح كرد؛

آیه ای که سند مشروعیت جلسات و محافل مذهبی است

آیه ای که سند مشروعیت جلسات و محافل مذهبی است

به گزارش محفل، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی اظهار داشت: قرآن به ما می آموزد علمی یاد بگیرید که در شما خشیت ایجاد نماید.


به گزارش محفل به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی کارشناس مسائل دینی، بمناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و در رابطه با انسان از نگاه قرآن اظهار داشت: انسان با چند واژه مختلف در قرآن بکار رفته است. در سوره اسرا آیه ۱۳ تحت عنوان انسان؛ در سوره کهف آیه ۱۱۰ تحت عنوان بشر، در سوره اعراف آیه ۸۲ تحت عنوان ٱناس، در سوره فرقان آیه ۴۹ تحت عنوان اَناسیّ، در سوره اعراف آیه ۲۶ تحت عنوان بنی آدم، در سوره الرحمن آیه ۷۴ تحت عنوان اِنس، در سوره ناس آیه ۶ تحت عنوان اِنس به کار برده شده است. وی با اشاره به اینکه نخستین خصوصیت انسان نامطلوب از نظر قرآن، در این دو آیه آمده است، اظهار داشت: یکی سوره نحل آیه ۷۸ که می فرماید «خداوند شما را از رحم مادرانتان خارج کرد در حالیکه هیچ چیز نمی دانستید. می شنوید و می بینید و در قلب شما تحلیل و بررسی می شود. شاید به مقام شکر برسید». آیه می گوید من علمی را از شما می خواهم که شما را به مقام شکر برساند. لازمه رسیدن به مقام شکر، خداشناسی است. این استاد حوزه علمیه افزود: در سوره احزاب آیه ۷۳ می فرماید ما امانت را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم، از پذیرش آن امتناع کردند و حتی ترسیدند، ولی انسان آن امانت را به عهده گرفت و او بسیار نادان است. آیات فوق نشان داده است که انسان نامطلوب در مرتبه تفریط قوه ناطقه، یعنی جهل قرار دارد. این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه در آیات دیگری از قرآن، صراحتاً انسان را دعوت به فراگیری علم کرده و زمینه یادگیری آنرا هم مشخص کرده است. اظهار داشت: این آیات از دو جهت اهمیت دارند، ابتدا این که همه با فعل امر هستند و غالباً با عبارت "وَ اعْلَمُوا" و مانند آن شروع شده است. در علم اصول که علم تفسیر متن است، فعل امر، ظهور در وجوب دارد، یعنی واجب است و دیگر این که تعدد آیات، به خاطر تعدد متعلق یادگیری یعنی تعدد مفاهیمی است که باید انسان آنرا بیاموزد. حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد وجود آموزش علم، اضافه کرد: خداوند در سوره محمد آیه ۱۹ می فرماید بدانید که هیچ معبودی جز الله نیست و در سوره بقره آیه ۱۹۶ می فرماید بدانید بدون شک خداوند سخت کیفر می دهد. همینطور در سوره بقره آیه ۲۰۳ هم می فرماید بدانید شما به سمت او محشور می شوید و در سوره بقره آیه ۲۰۹ هم عنوان می کند که بدانید بدون شک الله حقیقتی است عزیز شکست ناپذیر، حکیم دانای به مصالح. این استاد اخلاق در ادامه با استناد به آیات دیگری از قرآن کریم، در مورد حذر از گناه، خاطرنشان کرد: در سوره بقره آیه ۲۲۳ خداوند می فرماید بدانید شما خدا را ملاقات می کنید. در سوره بقره آیه ۲۳۱ تذکر می دهد که بدانید خدا به همه چیز آگاه است. همینطور در سوره بقره آیه ۲۳۳ عنوان می کند که بدانید خدا به آنچه که شما انجام می دهید آگاه است و در سوره بقره آیه ۲۳۵ می فرماید بدانید خدا به آنچه که در ضمیر شماست آگاه است، پس بر حذر باشید. وی با استناد به آیات دیگری در باب تذکر، اظهار داشت: در سوره بقره آیه ۲۳۵ آمده است که بدانید بدون شک خداوند بسیار آمرزنده و بردبار است. در سوره بقره آیه ۲۴۴ مطرح گردیده است که بدانید خداوند بدون شک شنوای گفتار و بینا و دانای کردار شماست. سوره بقره آیه ۲۶۷ این تذکر را می دهد که بدانید بدون شک خدا بی نیاز و ستوده است. همینطور سوره مائده آیه ۹۲ می فرماید و بدانید که بر عهده پیامبر ما، فقط رساندن آشکارِ [پیام وحی] است. سوره انفال آیه ۲۴ یادآوری می کند که بدانید خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد. این کارشناس مسائل دینی بیان نمود: خداوند در سوره انفال آیه ۲۸ می فرماید بدانید مال و اولاد شما، فقط وسیله ی آزمایش شماست. در سوره انفال آیه ۴۰ تذکر می دهد که بدانید بدون شک خدا سرپرست شما است. در سوره انفال آیه ۴۱ عنوان می کند بدانید به هر منفعتی که دست پیدا کردید، یک پنجم آن برای خدا و رسول و ذوی القربی و ایتام و مساکین است، این آیه وجوب خمس است.
در سوره توبه آیه ۲ می گوید بدانید بدون شک شما نمی توانید خدا را عاجز کنید، و خداوند کافران را خوار می کند. در سوره توبه آیه ۳۶ می فرماید بدانید خدا با متقین است. در سوره حدید آیه ۲۰ یادآوری می کند که بدانید زندگی دنیا بازی و سرگرمی و آرایش است و در سوره حدید آیه ۱۷ هم تذکر می دهد که بدانید خدا زمین را پس از مرده شدنش زنده می کند. حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به آیه ۱۲۲ سوره توبه، اظهار نمود: در این آیه قرآن کریم خداوند این پرسش را مطرح می کند که چرا از هر جمعیتی گروهی کوچ نمی کنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خویش را هنگامی که به سمت آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که از مخالفت با خدا و عذاب او بپرهیزند. وی ادامه داد: آیه ی فوق، سند مشروعیت جلسات مذهبی است که باید زمینه ساز کسب معارف دین باشد. آیات فوق، زمینه هایی است که ما باید نسبت به آنها علم پیدا نماییم. الزاماً راه آموختن، این نیست که کار و زندگی را رها کنید و بروید حوزه، بلکه راه کارش انس با قرآن است. قرآن به ما می آموزد که علمی یاد بگیرید تا در شما خشیت ایجاد نماید.


منبع:

1403/01/06
19:31:52
5.0 / 5
270
تگهای خبر: آموزش , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
محفل