معاون آموزش بنیاد حضرت مهدی(عج) در گفت وگو با محفل:
منتظر برای پیمودن راه طولانی انتظار تا ظهور نیازمند بصیرت است
به گزارش محفل، حجت الاسلام نصوری اظهار داشت: منتظر برای پیمودن راه طولانی انتظار تا ظهور نیازمند بصیرت است یعنی منتظر باید بینش عمل در مسائل فکری و اجتماعی داشته باشد.
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: امروز ۱۵ شعبان المعظم سالروز ولادت امام مهدی عجل الله فرجه الشریف است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با دلیلهای ضرورت اعتقاد به مهدویت و خصوصیات منتظران ظهور با حجت الاسلام نصوری معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) به گفت و گو پرداختیم که در ادامه حاصل آن تقدیم می شود:
*ابتدا از ضرورت اعتقاد به مهدویت بفرمایید:
امام هادی مقابل السلام می فرمایند امام پس از من فرزندم حسن است و بعد از آن پسرش قائم خواهد بود آنکه زمین را پر از عدل و داد می کند آن گونه که پر از جور و ستم شده باشد؛ اعتقاد به مهدویت و منجی آخر زمان در همه ادیان وجود دارد لیکن در اسلام این عقیده به وضوح و شفافیت بیشتری مطرح است و مشخصات آن مصلح جهانی نیز به دقت بیان شده است. پیامبر اکرم و امامان معصوم از آمدن مهدی موعود آگاهی داده اند و در این حدیث نیز امام هادی امام بعدی خود و امام دوازدهم را معرفی کرده است، تا شیعیان پیشوای حق را بشناسند و بعد از شهادت یک امام در مرحله بعدی گرفتار تردید و سرگردانی نشوند. این شیوه در بین همه امامان رایج بوده که پیش از شهادتشان امام بعدی را معرفی می کردند.
ویژگی عدالت گستری در سطح جهان که برای حضرت مهدی (عج) مطرح است در روایات فراوانی آمده است و این مژده مستضعفان را به آینده ای روشن و امید بخش برای بشریت ستمدیده دلگرم و امیدوار می سازد.
*منتظران واقعی حضرت چه خصوصیاتی دارند؟
اوج کمال انسان در بندگی و خاکساری در پیشگاه خداوند است. پیامبران و امامان که بالاترین انسان ها بودند بیش از دیگران اهل نیایش و تهجد و شب زنده داری بودند. پیروان راستی خط انبیا نیز باید اینطور باشند منتظران واقعی امام زمان هم باید از این روحیه و اعمال برخوردار باشند تا محبوب خداوند و رسول و امام زمان قرار گیرند چونکه مولایشان نیز چنین است. امام صادق در اوصاف یاران امام زمان می فرماید آنان شب زنده دارند، در نمازشان زمزمه ای دارند همچون صدای زنبوران در کندوها، شب ها به عبادت می ایستند و روزها سوار بر اسب ها دنبال جهاد و تلاش هستند آنان زاهدان شب و شیران روز هستند. این اوصاف در مردان الهی دیده می شود امام علی نمونه بارز این صفات است. امام ما هم که اهل دعا و تهجد و اشک و آه شبانه و تلاش روزانه بودند ما نیز باید چنین باشیم. سیره عبادی پیامبر و ائمه اطهار آکنده از عبادت ها و نمازها و سجده ای طولانی و قنوت های بلند است عبادت با حال خضوع و خشوع و به دور از کسالت و بی حالی و خالی از ربا و خودنمایی انسان را محبوب خدا می کند.
امام علی می فرماید هرگاه خداوند بنده ای را دوست داشته باشد عبادت نیکو را به او الهام می کند؛ و از پیامبر نقل شده بالاترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد و عبادت را قلبا دوست داشته باشد…؛ کسی دوستدار عبادت می شود که به خدا و قیامت عشق بورزد و با معرفت و محبتی که نسبت به خدا دارد از عبادت خویش لذت ببرد و شب از بستر خود برخیزند و در صورتیکه دیگران در خواب هستند او به درگاه خدا بایستد و نماز بخواند. منتظران واقعی امام زمان چنین هستند.
*توجه به امکان پرورش و شکوفایی کمال گرایانه انسان در پرتوی رشد جامع فکری و اخلاقی مهمست این نگرش می تواند برای همه جوامع و همه اعصار کاربردی باشد، بعد کامل این رویکرد در دوران ظهور منجی جلوه خواهد داشت؛ لطفاً از ضرورت بصیرت اخلاقی در عصر ظهور بفرمائید:
اگر انسان از بصیرت اخلاقی و تعلیم و تربیت متعالی و صحیح برخوردار باشد می تواند جامعه را به سمت کمالات انسانی و الهی سوق دهد و افراد جامعه را از هلاک شدن نجات دهد و جامعه را به وجود آورد که الگوی جوامع دیگر قرار گیرد این بصیرت اخلاقی در سایه تربیت اخلاقی و رشد و شکوفایی خرد انسانی حاصل می شود.
هدف از تربیت اخلاقی دعوت مردم به اخلاق و فضیلت گرایی و تزکیه نفس از رذائل است. هدف این است که انسان خودرا اداره کند، تمایلات نفسانی را تحت کنترل در آورد و از آن چه غیر اخلاقی است دوری کند. در برنامه های تربیتی متعالی به رشد اخلاقی انسان سخت توجه شده و در حقیقت تعلیم و تربیت جز تربیت اخلاقی شمرده شده و قرآن کریم بر این رسالت خطیر تاکید کرده است. این بدان جهت است که بزرگترین دشمن آدمی نفس اوست برای اینکه این دشمن به مرکز فرماندهی و هدایت انسان یعنی عقل او دسترسی دارد و پایتخت این مرکز زندگی جاودانه او را در معرض تباهی و شقاوت قرار می دهد و به خسران و زیان همیشگی گرفتار می سازد.
نخستین گام برای رهایی از این وضعیت گشودن زنجیرهاست که دست و پای عقل را بسته است این پروسه آزاد سازی عقل، تزکیه نفس است و نتیجه آن بصیرت اخلاقی است.
*با توجه به آیات و روایات سرچشمه تمامی رذائل اخلاقی و گناهان چیست؟
پیروی از هوای نفس، جهل، دلبستگی به دنیا، تبعیت از شیطان و کفر و نفاق ریشه همه رذائل است. در روایت است از هوای نفس پیروی نکنید تا از حق منحرف نشوید؛ همچون خاصیت های انسان تربیت پذیری اوست در حقیقت اساس بعثت پیامبران تربیت انسان بوده است پس باید این توانایی در انسان وجود داشته باشد تا خداوند انبیا را برای پرورش آن مبعوث کند.
طرح و برنامه ای که در اسلام برای تعلیم و تربیت و رشد انسان ارائه می شود برنامه ای است جامع و عملی که پروردگار جهان برای وی تنظیم کرده است و پیام آوران خدا مبلغ و مجری آن هستند. راهبردهای اسلام برای انسان سازی و جامعه سازی در میدان عمل و آزمون قرین موفقیت بوده و می تواند برای بشریت ره توشه سعادت باشد. رمز این کامیابی تربیتی توجه اسلام به همه ابعاد انسان به ویژه بعد روحی و عقلی اوست. این برنامه از طرف خداوند متعال و بوسیله پیامبر ابلاغ گردیده و به دست امام زمان بطور کامل تحقق می یابد.
البته نظام تربیتی با فرض واقع بینانه بودن هرگاه فاقد برنامه علمی و ضمانت اجرائی باشد در میدان عمل ناکام خواهد ماند، خصوصاً در مسائلی که با عواطف و انسان سر و کار دارد و در نتیجه به تعداد درونی کشیده می شود. پشتوانه نظام تربیتی اسلام ایمان و حب خدا و عالم خوف و رجا و عمل صالح است که مؤمن را از روی معرفت و عشق به حق و… انجام می دهد و در این بین عبادات از نقش مداوم و مؤثری در تکمیل و تهذیب نفوس برخوردار می باشند. در این نظام واقع بینانه رشد فکری و عقلی انسان در کنار تزکیه و تهذیب نفس جایگاه ویژه ای دارد.
برای دستیابی به این رشد و بالندگی معنوی و عقلی در روایات و منابع معتبر دینی سازوکارها و مکانیسم های بیان شده و عصر ظهور دوران شکوفایی و تعالی انسان در همه زمینه دانسته شده است.
*داشتن بصیرت در دین در عصر غیبت چه جایگاهی دارد؟
منتظر برای پیمودن راه طولانی انتظار تا ظهور نیازمند بصیرت است یعنی منتظر باید بینش عمل در مسائل فکری و اجتماعی داشته باشد تا فریب نخورد و باطل را بجای حق نپذیرد و همین طور مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد و گرفتار فتنه های اجتماعی نشود و همیشه در خط صحیح دوده باقی بماند. بصیرت در دین خصوصاً در عصر غیبت که دسترسی به امام معصوم مهیا نیست بسیار لازم است و بدون آن چه بسا افراد سطحی نگر و فاقد بصیرت با کوچک ترین شبهه گرفتار انحراف شوند و با اغواگری منحرفان به مذهب های ساختگی و فرقه های پوچ کشیده شوند و از مسلمانی فاصله بگیرند.
*از فاکتورهای این بصیرت چیست؟
از فاکتورهای این بصیرت امام شناسی و جهت شناسی است، چه در عصر غیبت و چه در عصر حضور، بدین جهت در یکی از دعاهای عصر غیبت حجت شناسی را از خدا درخواست می نماییم و می گوئیم اللهم عرفنی حجتک؛ چونکه اگر حجت خدا را نشناسیم گرفتار گمراهی می شویم. این بصیرت دینی تنها در مسائل فقهی و حلال و حرام و واجبات شرع نیست در امور اجتماعی و سیاسی هم مؤمن باید هوشیار و با بصیرت باشد تا ملعبه دیگران نشود و به استخدام افراد فاسد و دستگاه های جبار و قدرت های ستمگر در نیاید.
مطابق روایات فراوان این سنت الهی است که در هر زمان حجتی از حجت های الهی بر زمین باشد و همیشه چنین بوده تا امر امامت به امام حسن عسکری رسیده و ناگزیر بعد از آن نیز باید به حجت پس از او منتهی شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب