سیاست مدار جنجالی ۱۴۰۰،
آن روی سکه لاریجانی
شاید اگر در سال ۱۳۹۹ قرار بود نامی از سیاست مداران جنجالی ایران برده شود نام علی لاریجانی در بین ۱۰ نفر اول هم گنجانده نمی شد، اما انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاری کرد که حالا میتوان از این ˮبنده خداˮ با عنوان جنجالی ترین سیاست مدار سال ۱۴۰۰ نام برد.
به گزارش محفل به نقل از ایسنا، علی لاریجانی همچون سیاست مداران آرام و کم سر وصدای ایران بود که در سالهای سیاست ورزی خود تلاش می کرد اقداماتش را کمتر رسانه ای کرده و سیاست هایش را از پشت پرده پیش ببرد، اما ورود پر سر و صدای او به انتخابات ۱۴۰۰ و پیگیری هایش برای به چالش کشیدن شورای نگهبان در مبحث احراز نشدن صلاحیتش برای ریاست جمهوری نشان داد که آن روی سکه این سیاست مدار به ظاهر آرام، می تواند بسیار جنجالی باشد.
از سال ۱۳۷۱ که لاریجانی جایگزین سید محمد خاتمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن رئیس سازمان صداوسیما شد تا دوران دبیری شورایعالی امنیت ملی و ریاست ۱۲ ساله اش بر مجالس هشتم تا دهم، به جز یکشنبه سیاه مجلس (۱۵ بهمن ۱۳۹۱) که لاریجانی بعنوان رئیس وقت مجلس نهم برخوردی جنجالی با محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس دولت دهم داشت، شاید اقدام جنجالی زیادی از این دانش آموخته فلسفه در ذهن نمانده باشد.
ثبت نام در انتخابات
رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی بعد از آن که برای انتخابات مجلس یازدهم نام نویسی نکرد، تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ همچنان به صورت چراغ خاموش و بدون هیاهو درحال تدارک برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود. لاریجانی بامداد ۲۵ اردیبهشت یعنی روز آخر ثبت نام نامزدهای کاندیداتوری ریاست جمهوری راهی وزارت کشور در خیابان فاطمی شد و برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد.
لاریجانی در نطق ثبت نام خود با تکیه بر این که "حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود"، اظهار داشت: «ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشی پوپولیستی، مسئله قابل حل است و یا کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپرمن بازی و داغ و درفش میتوان به چاره رسید.»
نطق آتشین لاریجانی و به دنبال آن انتشار کلیپ حرفه ای روز ثبت نامش که با عنوان "روز اول؛ دو-هیچ" منتشر گردید و سروصدای زیادی بخصوص در فضای مجازی ایجاد کرد، نشان داد که او با دست پر و با برنامه رسانه ای خاصی وارد عرصه انتخابات شده است. رئیس صداوسیما در سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲، بعد از آن با حضور در توییتر و ایجاد هشتگ سوالات سخت و انتشار کلیپی رو به دوربین، شعارها و برنامه های نامزدهای کاندیداتوری را به چالش کشید. لاریجانی در یک گفت وگوی چهار ساعته در کلاب هاوس به سوالات خبرنگاران و مردم پاسخ داد و از سید ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی هم دعوت کرد که خارج از صداوسیما و در فضایی مانند کلاب هاوس با او مناظره کنند.
شوک احراز نشدن صلاحیت
لاریجانی که عملا فضای رسانه ای و تبلیغاتی هفته اول بعد از ثبت نام را در دست گرفته بود در روز ۴ خرداد یا شوک مواجه شد؛ چون که برخلاف تصورش نامش در بین کاندیداهای نهایی احراز صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان دیده نمی شد و عملا شانس خویش را برای ریاست جمهوری از دست داده بود. او بعد از این اتفاق در اطلاعیه ای که امضای آن با عنوان "بنده خدا، علی لاریجانی" بود، خطاب به مردم ایران نوشت: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر مبنای تاکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی در خصوص حضور حداکثری در انتخابات و سفارش مراجع عظام تقلید و برخی صاحب نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم.
با حمایت شما عزیزان بویژه نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات این گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خود را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.»
احراز نشدن صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات واکنش ها و انتقادات زیادی ایجاد کرد تا جایی که حسن روحانی رئیس جمهور وقت در اظهارات ۵ خرداد خود در هیات دولت خاطرنشان کرد که علاوه بر تذکر اصل ۱۱۳ به شورای نگهبان، به رهبر انقلاب هم نامه نوشته و نکاتی را منتقل کرده است.
همینطور صادق آملی لاریجانی برادر علی لاریجانی که یکی از فقهای وقت شورای نگهبان بود چهارم خرداد در رشته توییتی که به قول خودش "برای حفظ شان و جایگاه شورای نگهبان بود"، با اشاره به اینکه "هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته ام؛ چه در تأیید صلاحیت ها و چه در عدم احراز صلاحیت ها"، نوشت: «سبب این نابسامانی ها تا حد زیادی، دخالت های فزاینده دستگاههای امنیتی از راه گزارش های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ بخصوص اگر عضو مسئولی که باید گزارش های محققانه به شورا عرضه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می شود.»
از طرفی شایعات مختلفی درباره علل احراز نشدن صلاحیت لاریجانی همچون مباحثی درباره خانواده و نزدیکان در فضای مجازی دست به دست می شد. این اتفاقات سبب شد تا رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی ۱۴ خرداد خود به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی، با اشاره به اینکه "به برخی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده هایشان نسبت های خلاف واقع داده شد"، تاکید کردند: «بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.»
ساعاتی بعد لاریجانی در نامه ای به رهبر انقلاب نوشت: «بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جنابعالی هم در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق طلبی آن حضرت را بیشتر از پیش عیان نمود.»
این اتفاقات شایعاتی را در خصوص احتمال احراز صلاحیت لاریجانی ایجاد کرد اما ساعاتی بعد از آن شورای نگهبان در اطلاعیه ای نوشت: «با تقدیر و تشکر از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی اعلام می نماید، در حین بررسی صلاحیت های داوطلبان ریاست جمهوری و بعد از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه ها با استناد به برخی از گزارش های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت های نادرستی داده شده است.
شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده های ایشان از کلیه رسانه ها موکدا می خواهد با عنایت به محرمانه بودن بررسی صلاحیت ها در این شورا و با توجه به این که در بررسی ها مجموعه ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.»
کشمکش با شورای نگهبان
با این بیانیه عملا پرونده حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ بسته شد اما او از تکاپو نیفتاد و به قول خودش برای اصلاح رویه شورای نگهبان دست به اقداماتی زد. لاریجانی ۲۲ خرداد در اطلاعیه ای خطاب به شورای نگهبان درخواست نمود که "دلایل احراز نشدن صلاحیتش اعلام شود" و نوشت: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با عنایت به اثبات کذب بودن گزارش های داده شده به آن شورا در ارتباط با بنده و خانواده ام در جریان بررسی احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه علل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.»
ساعاتی بعد عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان در واکنش به این درخواست لاریجانی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر مبنای اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیشبینی نشده است.»
اما لاریجانی باز هم کوتاه نیامد و ابتدا در توییتی نوشت: «مطابق دستور حاکمیتی رهبر انقلاب به دنبال ابلاغ سیاست های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در مورد علل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب علل خویش را عرضه نمایند.»
ساعاتی بعد هم در بیانیه چهار بندی دیگری، با به چالش کشیدن شورای نگهبان در بند سوم نوشت: «باتوجه به عدم دریافت علل رد صلاحیت اینجانب، باردیگر این درخواست را اعلام می کنم. اما چرا بر این امر اصرار دارم؟ در تاریخ ۱۳۸۲/۱۰/۲۴ رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند "آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید. اگر خلافش ثابت نشده این احراز استصحاب است و هیچ ضرورتی ندارد که انسان بخواهد از راه دیگری این صلاحیت را احراز کند". صلاحیت اینجانب یک مرتبه برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تایید شورای نگهبان واقع گردیده است، آیا اینجا جای استصحاب نبود، مگر این که با این بیان رهبری معظم، شورای محترم، استنادات قوی داشته که بیان رهبری را در استصحاب را کنار گذاشته اند. یعنی عملا به رد صلاحیت اینجانب رسیدند، بنابراین انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی تر مطالبه نمایم.»
بعد از آنکه آیت الله علیرضا اعرافی عضو فقیه شورای نگهبان و مدیر حوزه های علمیه کشور در نشست خبری ۲۵ خرداد خود در پاسخ به سوال ایسنا، اظهار نمود که "دلایل احراز نشدن صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به روشنی به نامزدها اعلام می شود و مبنای آن نظر اکثریت اعضای شورای نگهبان است"، لاریجانی باز هم واکنش نشان داد و در توییتر خطاب به اعرافی نوشت: «در مورد بیانات آیت الله اعرافی که فرمودند "دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان به روشنی اعلام می شود اما اعلام عمومی این مساله جای کار بیشتری دارد" به استحضار ایشان و ملت عزیز می رساند: علیرغم تقاضای مکرر اینجانب و درخواست رسمی و کتبی، شورای محترم نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم احراز صلاحیت به اینجانب عرضه ننموده است.»
چالش لاریجانی و شورای نگهبان و تاکید او بر برخی تناقضات سخنان اعضای این شورا، چهره دیگری را از علی لاریجانی نشان داد تا جایی که بسیاری این احتمال را مطرح می کردند که دبیر شورایعالی امنیت ملی در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، مانند خیلی از مسؤلان پیشین یکی دیگر از پیاده شدگان از قطار انقلاب خواهد بود. اما برخلاف احمدی نژاد که به علت احراز نشدن صلاحیتش انتخابات را تحریم کرده بود، لاریجانی بامداد ۲۸ خرداد و در ساعات اولیه رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در یکی از شعب دریافت رای شهر ساری استان مازندران، رای خویش را به صندوق انداخت و اظهار نمود: «اگرچه نابسامانی هایی در دولت و حکومت وجود دارد، اما این باعث دلخوری و قهر از انتخابات و صندوق نباید باشد. با خودمان نباید قهر کنیم. مسائل کشور در ارتباط با خودمان است. اگر اشکالی وجود دارد باید آنرا رفع نماییم. قهر کردن راه علاج آن نیست.»
این اقدام لاریجانی نشان داد که او سیاست مدار باهوشی است و نمی خواهد با اقداماتی که او را رو در روی نظام جمهوری اسلامی قرار می دهد، به عمر سیاسی خود آخر دهد. به نظر می رسید بیانیه لاریجانی بعد از انتخابات و در ۲۹ خرداد که در آن نوشته بود "از همه ی آحاد ملّت بویژه جوانان عزیز که باوجود برخی گلایه ها به وظیفه مشارکت در تعیین سرنوشت ملّی عمل نمودند، سپاسپگزارم. همه با اتحاد و فارغ از هرگونه گرایش و سلیقه به پیشرفت ایران اسلامی بیندیشیم"، آخر پیگیری های وی درباره اعتراض به نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ باشد اما این آخر ماجرا نبود.
در ۱۶ مرداد هادی طحان نظیف بعنوان سخنگوی جدید شورای نگهبان در اولین جلسه خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با اعلام علل رد صلاحیت به کاندیداها اظهار داشت: «بعضی افراد به شورای نگهبان رجوع کردند و بعضی هم غیر از رجوع حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می کند و تا این جا هم اعلام شده اما اینکه دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی علل رد صلاحیت ها هم این است که منع شرعی و قانونی داریم نمی توانیم آنها را اعلام نماییم.»
طحان نظیف همینطور در پاسخ به سوالی درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف سازی علل رد صلاحیتش اظهار نمود: «مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است.»
این اظهارات نشان داد که بالاخره علل احراز نشدن صلاحیت لاریجانی به وی اعلام شده است اما او باز هم به این اتفاق واکنش نشان داد و با مطرح کردن این مورد که نامه ای که شورای نگهبان به وی داده مهر محرمانه دارد و قابل انتشار نیست در نامه ای به این شورا با همان امضای معروف "بنده خدا، علی لاریجانی" نوشت: «احتراماً سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند علل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده اید. متاسفانه نامه ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از راه اینجانب به علت محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»
از طرفی لاریجانی در ۲۶ مهر و در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که عنوان نمود "اعلام عمومی علل عدم احراز صلاحیت نامزدها شرعاً و قانوناً ممکن نیست، چونکه به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می کند"، در یادداشتی خطاب به طحان نظیف نوشت: «این سخن به صورت کلی درست است. اما دربارهی افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی کردن آنرا دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن بر عهدهی شورای نگهبان نیست. ضمناً این گونه بیانات شما ابهام های دیگری هم بوجود می آورد و شفاف کردن مبحث را بیشتر از پیش ضروری می سازد. این مطلب دربارهی نهادها و دستگاه هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته اند هم صادق است. جناب عالی جوان تحصیل کرده و متدینی هستید. از آغاز خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به نحو ایهام.»
انتشار نامه های محرمانه
در هفته آخر آذر نامه ای در رسانه های خارج از کشور و فضای مجازی منتشر گردید که گفته می شد نامه محرمانه شورای نگهبان خطاب به لاریجانی درباره علل احراز نشدن صلاحیتش در انتخابات بوده است. در این نامه «سهیم بودن در بخش هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت دوازدهم)» و «عدم رعایت اصل ساده زیستی مسؤلان، مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر مبنای ملاحظه لیستی از اموال غیرمنقول در ارتباط با همسر و فرزندان، اعلام شده از جانب مراجع قانونی کشور»، «سفرهای مختلف اعضای خانواده به خارج از کشور همچون اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا و اقامت و ادامه تحصیل بعضی از منسوبین درجه یک در انگلیس بر خلاف مصوبه لازم الاجرای شورایعالی امنیت ملی»، «مداخله یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست بر مجلس»، «حمایت از افراد ردصلاحیت شده و دفاع از عملکرد آنها و به کارگیری بعضی از آنان در مناصب تحت امر» و «مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف همچون انتخابات سال ۱۳۸۸» همچون علل احراز نشدن صلاحیت لاریجانی توسط شورای نگهبان عنوان شده بود.
بعد از انتشار این نامه شورای نگهبان، نامه ای ۲۱ صفحه ای از لاریجانی در فضای مجازی منتشر گردید که پاسخ ادعاهای شورای نگهبان بود. نامه ای که گفته شد قبل از آن برای مقامات عالی نظام هم ارسال شده است. لاریجانی در این نامه که سه بخش با عناوین "مقدمه"، "پاسخ به اتهامات" و "پیشنهادها" و چندین بند داشت، با استناد به نظریات شهید مرتضی مطهری و نظرات برخی آیات عظام و بزرگان نظام و قوانین کشور، به صورت مبسوطی پاسخ ایرادات شورای نگهبان را داده و در نهایت نوشت: «در این مجال، نظرات حقیر چه در بعد اصلاح روش کار شورای نگهبان و چه بعد اشکالاتی که در اظهار نظر آن شورا در مورد اینجانب وجود داشت عرضه گردید. و خدای عزوجل عالم و ناظر است که در نهایت صدق عرضه شده و اینک در محضر خداوند روی میز آقایان عضو شورای نگهبان است و اعضای محترم بخصوص فقهای گرامی بهتر به وظیفه دینی خود در این امر واقفند که چگونه اصلاح طریق نمایند و رفع ظلم شود؛ و اگر منجر به اقدامی نگردید، مبحث بین من و شما برای یوم تبلی السرائر باقی می ماند تا خداوند در روزی که یوما لاتجزی نفس عن نفس شیئا و لا یقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعه و لا هم ینصرون حکومت نماید.»
ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۳۰ آذر خود در پاسخ به سوالی درباره انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان و این که آیا انتشار نامه محرمانه تبعاتی دارد یا خیر؟ اظهار داشت: افشای اسناد محرمانه به باعث قانون و ایین نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی جرم به حساب می آید و اگر کسی آنها را به صورت غیر مجاز منتشر کند قابل تعقیب است. در مورد این نامه اگر مشخص شود از ناحیه ایشان (لاریجانی) انتشار یافته قابل تعقیب و پیگیری است ولی باید از جانب دستگاههای اطلاعاتی بررسی شود که این نامه ای که مهر محرمانه دارد توسط چه کسی انتشار یافته است. در صورت شناسایی شخص منتشرکننده قابل تعقیب است.
البته منشا انتشار این نامه محرمانه مشخص نشد اما با عنایت به رویکرد لاریجانی و تاکیدش بر برداشتن مهر محرمانه از نامه برای انتشارش، به نظر نمی رسد از جانب او انتشار یافته باشد. به هر حال این اتفاقات شاید پایانی بر کشمکش لاریجانی با شورای نگهبان درباره احراز نشدن صلاحیتش در انتخابات بود اما نشان داد که لاریجانی بعنوان یکی از مسؤلان ارشد نظام با پافشاری و پیگیری تلاش دارد رویه اشتباهی را که به اعتقاد خیلی از سیاسیون در شورای نگهبان در پیش گرفته شده است، به سمت اصلاح ببرد.
کناره گیری از مسئولیت قرارداد با چین
لاریجانی در ۱۲ مرداد در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبری شرکت کرد تا نشان دهد در مقابل نظام نایستاده اما از طرفی د اقدام جنجالی دیگر خود در ۱۴ مرداد و در مراسم تحلیف رئیس جدید قوه مجریه در مجلس شورای اسلامی حاضر نشد تا زاویه خویش را با دولت سید ابراهیم رئیسی نشان دهد.
لاریجانی که از ۸ خرداد ۱۳۹۹ با حکم رهبر انقلاب بعنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری انتخاب شده است، در ۲۳ آبان با حکم رهبر انقلاب بعنوان عضو حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی انتخاب گردید.
لاریجانی که در ماه های پایانی دولت روحانی با نظر رهبری مسئولیت قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را بر عهده داشت در ۵ شهریور که مبحث واکسن کرونا به یکی از بحث های مناقشه برانگیز کشور تبدیل گشته بود در اظهاراتی جنجالی اظهار داشت: «حدود مردادماه سال قبل (۱۳۹۹) بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و هرچند مسئولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند. قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسؤلان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد.» از طرفی در مهر ۱۴۰۰ خبری منتشر گردید که با روی کار آمدن دولت رئیسی، لاریجانی از مسئولیت خود در قرارداد با چین کناره گیری کرده و محمد مخبر معاون اول رئیس دولت سیزدهم جایگزین او شده است تا باز هم اعتراض خویش را به نحوه روی کار آمدن دولت جدید نشان دهد.
همینطور در پاییز ۱۴۰۰ خبر رسید که این دکترای فلسفه دانشگاه تهران همانطور که در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در گفت وگوی آخرش بعنوان رئیس مجلس اظهار داشت که «خانه اصلی من دانشگاه است و برحسب لزوم در رادیو و تلویزیون دبیرخانه و مجلس آمدم و راضی هم هستم. برای تدریس به دانشگاه می روم.» بعنوان استاد به دانشگاه بازگشته است.
رئیس مجالس هشتم تا دهم ۲۰ بهمن در ارتباط مجازی با همایش بین المللی انسان شناسی در حکمت ابن سینا در سخنانی که به نظر می آید کنایه به برخی مصوبات مجلس یازدهم است اظهار داشت: «نگارش قانون فقط به تصویب آن نیست و باید در جامعه نفوذ پیدا کند، پس باید به فرهنگ جامعه توجه داشته باشد.»
او که روزگاری در جناح راست و جریان اصولگرایی تعریف می شد ولی چند سالی است بعنوان یک سیاست مدار اعتدال گراها شناخته می شود در ۱۸ اسفند و در همایش الهیات عملی با انتقاد از جریانات تندرو با اشاره به اینکه "جریان های تندروانه جز با توجیه عالمان دینی صورت عملی نمی یابند"، خاطرنشان کرد: علت اصلی اعوجاج در سازمان روحانیت وابستگی آنها به حکومت هاست. تقریباً در تمامی کشورهای منطقه سازمان روحانیت زیرمجموعه حکومت و تحت اشراف آن است اما به تعبیر شهید مطهری روحانیت اهل سنت سخنان اصلاحی زیادی داشته اند ولی در مقام حرف بود و نتوانست حرکتی عملی به همراه داشته باشد ولی روحانیت شیعه همیشه با قدرتهای حاکمه در تضاد بود. راز خیلی از نابسامانی های فکری دهه های اخیر در همین وابستگی سازمان روحانیت به دولت ها نهفته است. در عالم تشیع روحانیت از اساس یک نهاد مستقل از قدرت های حاکم و اقتصادی بود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همینطور در این سخنرانی خاطرنشان کرد: عدم وجاهت عقلانی برخی گفته ها و رفتارها در بخش هایی از حکومت که در دهه های اخیر با آن بیشتر مواجه بوده ایم و سیاست مدارانی که حرف های خلاف عرف و عقل می زنند از پدیده های شگفت آور دوران ماست. هر چه وجه عقلانی در بین سیاست مداران بیشتر باشد رشد اجتماعی بهتر خواهد بود و مردم از فریب فریبکاران مصون خواهند بود.
اقدامات و اظهارات لاریجانی از خرداد ۱۴۰۰ به این سو از او چهره ای منتقد به وضعیت موجود اما داخل چارچوب های نظام جمهوری اسلامی را به معرض نمایش گذاشته است. سیاست مداری که با وجود چهره و لحن آرام خود می تواند به وقتش جنجالی باشد و نهادهایی مثل شورای نگهبان را به چالش بکشد. به نظر می آید لاریجانی ۶۴ ساله فعلاً قصدی برای بازنشستگی سیاسی ندارد و منتظر است در فرصتی خاص، باردیگر خویش را از حاشیه به متن سیاست ایران برساند؛ با سیاستی معتدل اما با چاشنی جنجال در وقت مناسب.
منبع: mahfel110.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب