سیدحسن خمینی:
همه باید به سمت گفت وگوی باهم حرکت نماییم
به گزارش محفل یادگار امام با اعلان اینکه با اشغال فلسطین جگر اسلام چند پاره شد، اظهار داشت: اگر منتظر رسیدن روزی هستید که هیچ شیعه ی سنی کُش و سنی شیعه کُشی در دنیا پیدا نشود، به این زودی نخواهد بود اما باید به آن سو حرکت نماییم و گروه یاد شده را به یک جمعیت قلیل ناهنجار تبدیل نماییم.
به گزارش محفل به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در سمینار «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر» اظهار داشت: بحث وحدت یا دوری از نزاع در طول تاریخ یک بحث پر دامنه است و فقط هم به وحدت امت اسلامی محدود نبوده است. البته ما در بحث وحدت امت اسلامی حق خودرا باید از متجاوزین بگیریم؛ چونکه دشمنی وجود داشته که جامعه اسلامی را چند پاره کرده و این روند به ویژه پس از جنگ جهانی دوم و فروپاشی دولت عثمانی پررنگ تر بوده است.
یادگار امام اضافه کرد: در این میان گروه هایی در هند، مصر و جاهای دیگر هم بوده اند که همیشه هشدار داده اند به همدیگر مشغول نشوید، چونکه این مسیر سرانجامی ندارد. وقتی با اشغال فلسطین، جگر اسلام چند پاره و جغرافیای جهان اسلام هم گرفتار تغییر شد دغدغه هایی پیدا شد. البته این که جریان های تکفیری ها سر بر آورده اند دلیل بر جمع شدن عقلای اسلام کنار یکدیگر و احساس خطر این گروه هاست.
وی اظهار نمود: نوع دیگر وحدت فقط عملگرا و معطوف به این هدف نیست که دشمنان را بیرون نماییم. واقعیت این است که بخش زیادی از نزاع های ما اتفاقا از سر این است که دشمنانی نداشته ایم و به خودمان مشغول شده ایم. در تاریخ هم شیعیانی داشته ایم که افراط کرده اند و از طرف دیگر اهل سنتی داشته ایم که شیعیان را کشته اند. البته شیعیانی هم داشته ایم که شیعیان را کشته اند و اهل سنت هایی داشته ایم که سنّی ها را کشته اند. اساسا به اسم دفاع از پیامبر(ص) گروههای زیادی همدیگر را کشته اند.
سید حسن خمینی تاکید کرد: اگر منتظر رسیدن روزی هستید که هیچ شیعه ی سنی کُش و سنی شیعه کُشی در دنیا پیدا نشود، به این زودی نخواهد بود اما باید به آن سو حرکت نماییم و گروه یاد شده را به یک جمعیت قلیل ناهنجار تبدیل نماییم، اما آنقدر در این راه ظرائف و دقت ها وجود دارد که همه باید بنشینند و صحبت کنند. این نخستین و شاید بزرگترین شرط برای این است که انسان ها نسبت به عقاید هم کینه نورزند.
سیدحسن خمینی تصریح کرد: دعوای پیروان ادیان با هم، از کوچک ترین موضوعات در بین دعواهای جهان بوده و انسان ها عمدتاً به دلیلهای دیگر همدیگر را کشته اند. یعنی اینطور نیست که هرچه جنایت در دنیا شده به خاطر ادیان بوده است. البته خیلی ها خودشان را پشت ادیان پنهان کرده اند. پس فکر نکنید اگر دعواهای پیروان ادیان از بین برود، جنایت از بین می رود.
وی افزود: نزاع های انسانی که ریشه در اختلافات عقیدتی دارد تابع یک نکته است که فلاسفه معاصر به آن اشاره دارند. آنها می گویند شرط اول دوری از این نزاع ها این است که مطلق انگاری را کنار بگذاریم و باور نماییم «حقیقت» یک گوهر دست نیافتنی است.
یادگار امام اظهار نمود: فلاسفه گفته اند باید به این نقطه از درک برسیم که حقیقت دست نیافتنی است و این که من چیزی می فهمم، اما تو نمی فهمی ریشه در «بداهت» امر ندارد؛ اگر این درک وجود داشته باشد عصبانیت کنار می رود. البته این سخن را به پیروان فلاسفه و فقها می توان گفت، ولی به پیروان ادیان نمی توان گفت؛ چونکه ادیان با فرض حق بودن شکل می گیرند. در عین حال می توان به پیروان ادیان این را اظهار داشت که سخنی که می گویید آنقدر هم بدیهی و روشن نیست. در صورت پذیرش این واقعیت، اگر طرف مقابل دین را نفهمید، معاند نیست؛ بلکه فقط حقیقت را نفهمیده است. به طرف مخالف باید گفت اگر فرد دین دار چنین عقیده ای را دارد، از روی عناد نیست.
او در آخر اظهار داشت: این مقدار را بدانیم که این برهان ها به آن درجه از وضوح نیست که هرکس آنرا قبول ندارد لجباز بدانیم و تصور نماییم او آگاهانه سخن درست را نمی پذیرد.
منبع: mahfel110.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب