زندگی با آیه ها، ۱۳؛

با موانع گسترش عدالت، باید برخورد شدید کرد

با موانع گسترش عدالت، باید برخورد شدید کرد

به گزارش محفل، سبقت به سمت رحمت و مغفرت و بهشت آفریدگار که در آیات قبل به آن اشاره شده بود احتیاج به رهبری رهبران الهی دارد.



خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: به اذعان صاحب‎نظران و کارشناسان، یکی از طریق هایی که میتوان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در میان مردم گفتمان کرد و به مسلمات فکری رایج بین مردم تبدیل کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است. مقام معظم رهبری به حفظ آیات کلیدی و مهمی که دست استعمار تلاش در دورنگه داشتن جوامع اسلامی از آنان داشته است تاکید ویژه ای دارند.
جهت تحقق قرآنی فریضه جهاد تبیین احتیاج به یک حرکت و جریان قرآنی هم افزای ملی، با پرچم داری جریان های مردمی و حمایت تمام قد ظرفیتهای حاکمیتی و دولتی است. این جریان، در گام اول در ماه مبارک رمضان، جهت ادای فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به گفتمان سازی «زندگی با آیه ها» ی قرآن با محوریت ۵۰ فراز از قرآن کریم می پردازد. این حرکت فراگیر با استفاده از رسانه در ابعاد و سطوح متعدد و با عنایت به ظرفیت ها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقه های میانی و ظرفیتهای مردمی حاضر در میدان، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی تمام ظرفیتهای مردمی و حکومتی است. در این حرکت، نگاه طیف گسترده ای از مردم نسبت به قرآن تصحیح می گردد. بخشی از مردم با ۵۰ فراز از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را عرضه می دهد آشنا می شوند و به حفظ کردن این آیات تشویق و ترغیب می شوند و شاهد کنشگری آنان خواهیم بود، چون که در گام دوم انقلاب، باید مردم را از صرف استفاده به افاده و کنشگری سوق دهیم.
در این مسیر و جهت اتقان و احکام هر چه بیشتر، با هدف محوریت یافتن نظرات اندیشمندانی که نظام اندیشه شان بر مبنای مبانی قرآنی شکل گرفته و در عین تسلط به مبانی قرآنی، نگاهی به عرصه واقع و عینیت جامعه هم در آنها وجود دارد،
طرح زندگی با آیه ها در صدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیشتر از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» آیه منتخب هر روز به صورت تفصیلی صوتی و تصویری و مکتوب با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم به تفسیر این آیات می پردازد.
سیزدهمین قسمت آیه ۲۵ سوره حدید است که خداوند می فرمایند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ ما رسولان خویش را با علل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می کند بی آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست ناپذیر است.!»
در این آیه نکاتی دارد که از آن چنین استخراج می شود:
از آنجایی که سبقت به سمت رحمت و مغفرت و بهشت آفریدگار که در آیات قبل به آن اشاره شده بود احتیاج به رهبری «رهبران الهی» دارد در این آیه که از پرمحتواترین آیات قرآن است به این مفهوم اشاره کرده، و هدف ارسال انبیا و برنامه آنها را دقیقا بیان می کند، می فرماید: «ما رسولان خویش را با علل روشن فرستادیم» (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ).
«و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم» (وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ).
«تا مردم قیام به عدالت کنند» (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ).
به این ترتیب پیامبران با سه وسیله مجهز بودند: علل روشن، کتب آسمانی، و معیار سنجش حق از باطل و خوب از بد، و مانعی ندارد که فی المثل قرآن مجید هم «بینه» (معجزه) باشد، و هم کتاب آسمانی، و هم بیان کننده احکام و قوانین، یعنی سه بعد در یک محتوا.
و به هر حال هدف از اعزام این مردان بزرگ با این تجهیزات کامل همان اجرای «قسط و عدل» است و این یکی از اهداف مختلف ارسال پیامبران است.
ولی از آنجائیکه در یک جامعه انسانی هر قدر سطح اخلاق و اعتقاد و تقوا بالا باشد باز افرادی پیدا می شوند که سر به طغیان و گردنکشی بر می دارند و مانع اجرای قسط و عدل خواهند بود. بنابراین در ادامه آیه می فرماید: «و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است»! (وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ).
آری! تجهیزات سه گانه انبیا الهی برای اجرای عدالت وقتی می تواند به هدف نهایی برسد که از ضمانت اجرایی آهن و «بأس شدید» آن برخوردار باشد.
امیر مؤمنان علی ضد السّلام در تفسیر جمله «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ» فرمود: «منظور از نازل کردن آهن خلقت آن است».
سپس به یکی دیگر از اهداف ارسال انبیا و نزول کتب آسمانی و همینطور آفرینش وسایلی همچون آهن اشاره کرده، می فرماید: هدف اینست «تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می کند بی آنکه او را ببینند» (وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ).
منظور از علم خداوند در اینجا تحقیق عینی علم اوست، یعنی تا آشکار شود چه کسانی به یاری خدا و مکتب او به پا می خیزند و قیام به قسط می کنند و چه کسانی از این وظیفه بزرگ سرباز می زنند در واقع مفهوم این آیه شبیه همان است که در آیه ۱۷۹ سوره آل عمران آمده.
«ممکن نبود خداوند مؤمنان را به همان صورت که شما هستید واگذارد مگر این که ناپاک را از پاک جدا کند»! بدین سان مسأله آزمون و امتحان انسان ها، و جدا سازی صفوف و تصفیه، یکی دیگر از اهداف بزرگ این برنامه بوده است.
تعبیر به «یاری خداوند» مسلماً به مفهوم یاری دین و آئین و نمایندگان او و بسط آئین حق و قسط و عدل است، و گر نه خداوند نیازی به یاری کسی ندارد، و همگان به او نیازمندند.
لذا برای اثبات همین مفهوم آیه را با این جمله پایان می دهد که: «خداوند قوی و شکست ناپذیر است» (إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ).
برای او امکان دارد با یک اشاره همه جهان را زیر و رو کند و تمامی دشمنان را نابود و اولیایش را پیروز گرداند، ولی هدف اصلی که ترتیب و تکامل انسانهاست از این طریق حاصل نمی گردد، بنابراین آنها را دعوت به یاری آئین حق کرده است.
* در مدیریّت به هر کس مسئولیّت می دهیم باید ابزار کار او را در اختیارش قرار دهیم. أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ … الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ
*در مدیریّت صحیح، راهنمایی از مدیر، و عمل از مردم است. أَرْسَلْنا … الْکِتابَ
* عدالت واقعی در سایه قانون و رهبر الهی است. رُسُلَنا … الْکِتابَ… لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
* فلسفه نبوّت، ایجاد عدالت است. أَرْسَلْنا رُسُلَنا … لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
* پس از اتمام حجّت از سوی خداوند، مسئولیّت با مردم است که برای عمل و اجرا بپاخیزند. أَرْسَلْنا … أَنْزَلْنا… لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
*عدالت در تمام ابعاد مطلوب است. «بِالْقِسْطِ» مطلق آمده که شامل همه چیز می شود. لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
* تمام انبیا، یک هدف دارند. أَرْسَلْنا رُسُلَنا … لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
* مردم باید حکومت و تشکیلات داشته باشند تا بتوانند برای قسط بپاخیزند و جلو طغیانگران را بگیرند. لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
* اول کار فرهنگی و تربیتی، بعد اعمال قدرت و تنبیه. أَنْزَلْنا … الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ…وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ
*جامعه به سه قوه نیاز دارد: مقنّنه، «الْکِتابَ»، قضائیّه «الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» و مجریّه. أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ
*با موانع گسترش عدالت، باید برخورد شدید کرد. «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3


منبع:

1403/01/05
13:27:16
5.0 / 5
259
تگهای خبر: دولت , رهبری , طرح , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
محفل